Wageningen weer eerste in Keuzegids

Voor de negende keer is Wageningen beoordeeld als beste universiteit in de Keuzegids Hoger Onderwijs. De universiteit scoort op alle beoordelingscriteria goed en haalt veruit de hoogste score (73 punten) van de Nederlandse universiteiten.
Albert Sikkema

‘Over Wageningen kunnen we kort zijn’, stelt de redactie van de Keuzegids. ‘Die instelling biedt in al haar opleidingen de boeiendste studieprogramma’s, met intensieve begeleiding en prima faciliteiten. Het geheim achter dit succes is de kleinschaligheid van de opleidingen (gemiddeld 60 eerstejaars), samen met de aanwezigheid van onderzoeksinstituten van wereldfaam en masteropleidingen die studenten uit de hele wereld trekken. Die combinatie biedt het juiste klimaat voor toponderwijs.’

De Open Universiteit staat met 67,5 punten op de tweede plek, Nijmegen wordt derde met 65 punten. Alleen de Delftse en twee Amsterdamse universiteiten halen minder dan 60 punten.

Opleidingen met een score van 76 of hoger mogen zich ‘topopleiding’ noemen van de Keuzegids. Dit jaar genieten in totaal 65 opleidingen deze eer. Daaronder vallen de Wageningse opleidingen Plantenwetenschappen (98 punten), Biologie (86), Agrotechnologie (92), Land- en Waterbeheer (84), Bodem Water en Atmosfeer (82), Bos- en Natuurbeheer (80), Milieuwetenschappen (80), Gezondheid & Maatschappij (82), Voeding en Gezondheid (80), Moleculaire Levenswetenschappen (90), Bioprocestechnologie (88), Levensmiddelentechnologie (86) en Toegepaste Communicatiewetenschappen (82).

De Keuzegids Universiteiten 2014 is vanaf vandaag beschikbaar. Hij verschijnt tegelijk in boekvorm en online. De gids is geschreven voor aanstaande studenten en wordt ook veel gebruikt door scholen en adviesbureaus.