Wageningen weer beste universiteit

Voor de dertiende keer op rij is Wageningen door de Keuzegids uitgeroepen tot de beste universiteit van Nederland. Ondanks de groei zijn studenten nog altijd zeer tevreden over de kwaliteit van het Wageningse onderwijs.
Linda van der Nat

© Sven Menschel

Op bijna alle vakgebieden scoort Wageningen bovengemiddeld -meestal zelfs excellent, aldus de Keuzegids 2018, die vandaag uitkomt. Volgens de gids is het onderwijs in Wageningen ‘nog steeds intensief, persoonlijk en zowel uitdagend als toepassingsgericht’, ook al ‘verdubbelt het aantal eerstejaars er elke tien jaar’.

Een prachtig resultaat, zegt rector magnificus Arthur Mol. ‘Een groot compliment aan onze medewerkers die ondanks de werkdruk en het gebrek aan financiering vanuit de overheid deze knappe prestatie weten neer te zetten.’

Verschil

Het verschil met andere universiteiten wordt steeds groter. Vorig jaar scoorde Wageningen 74,5 punten. De Open Universiteit en de TU Eindhoven stonden op plek twee en drie met respectievelijk 73,5 en 64 punten. Dit jaar heeft Wageningen 76 punten en volgt de nummer 2 op 13 punten achterstand.

Arthur Mol

Volgens Mol moet de Nederlandse regering nu over de brug komen met extra financiering. ‘Wageningen is de benchmark voor de andere Nederlandse universiteiten. Dat wij jaar na jaar als beste uit de bus komen verplicht de overheid om ons ook als zodanig te financieren. Dit resultaat gaat niet vanzelf. De werkdruk is groot, je ziet dat het schuurt en kraakt. We houden dit niet vol als er geen extra geld komt.’ Mol denkt bijvoorbeeld aan het invoeren van meer numerus fixus-opleidingen.

Plantenwetenschappen

De absolute Wageningse uitblinker is Plantenwetenschappen. Deze opleiding krijgt 94 punten. Maar ook de studenten van de overige opleidingen zijn uitermate tevreden over onder meer het niveau van de stof, de kwaliteit van de docenten en de faciliteiten. Veertien van de negentien Wageningse opleidingen zijn uitgeroepen tot topopleiding. Dat betekent dat ze een score hebben van 76 punten of hoger.

Vorig jaar telde Wageningen nog zeventien topopleidingen. Dit jaar zijn studenten Economie en Beleid, Internationale Ontwikkelingsstudies en Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning minder tevreden over hun studie. ‘De scores bij deze opleidingen zijn nog steeds goed, dus we moeten het een beetje relativeren’, zegt Mol. Hij gaat wel bestuderen waarom de scores dit jaar lager zijn. ‘Bij Social Sciences kunnen we nog verbeteren. De afgelopen tijd is al geïnvesteerd, bijvoorbeeld in het verlichten van de werkdruk.’