AID

‘Wageningen voelt aan als een dorp’

Tijdens de AID was Resource ook aanwezig. Want wie zijn nou toch die 2300 nieuwe studenten? Waar komen ze vandaan? Waarom hebben ze voor Wageningen gekozen? Dit is de laatste aflevering in onze serie portretten.

Renée de Boeck (23) Foto: Sven MenschelDat ik hier op de AID ben is een wonder. In januari dachten mensen nog dat ik dood was. Met mijn fiets raakte ik een menubord van een restaurant. Ik vloog over de kop op straat en landde op mijn hoofd. Ik was meteen bewusteloos en heb 24 uur in coma gelegen. Die straat was best hard. Ik studeerde op dat moment Chemical Engineering in Eindhoven. En het was voor mij een veilige keuze geweest om die studie weer op te pakken, maar dan had ik een heel studiejaar opnieuw moeten doen. Daar heb ik niet voor gekozen.

Ik ga de master Biotechnology doen en ik ben best wel bang of ik het redt met mijn hersenletsel. De informatieverwerking gaat niet zo vlot meer in mijn hoofd, waardoor ik alles een paar keer moet lezen of horen om het op te nemen. Ook heb ik al jaren geen biologievakken meer gevolgd, wat toch een hele andere tak van sport is. Ik ga beginnen met alleen ochtendvakken en de studie rustig oppakken.

Martijn de Heer Kloots (16) Foto: Sven MenschelOp de basisschool heb ik twee klassen overgeslagen, waardoor ik nu al kan studeren. Maar ik voel me geen zestien, mentaal ben ik ouder. Ik vind het wel leuk dat mensen het bijzonder vinden dat ik zo jong ben. Het is best apart om als zestienjarige op de AID te zijn. Want ik mag nog helemaal geen alcohol drinken, terwijl om me heen iedereen rondloopt met een biertje of wijn. Natuurlijk drink ik zelf ook af en toe wat, op de besloten feesten, dat hoort toch bij de AID.

Ik ga Moleculaire Levenswetenschappen studeren, want ik vind het leuk om de dingen te analyseren waar mensen normaal totaal niet bij stilstaan. Waarom is een bloem groen en niet blauw bijvoorbeeld. Wat zorgt ervoor dat een plant groeit? Welke stofjes zorgen daarvoor? Ik heb voor Wageningen gekozen omdat de stad groen is. Amsterdam is veel te druk en te rommelig, je kent ook niemand daar. Wageningen voelt aan als een dorp en omdat ik zelf ook uit een dorpje kom, zit ik hier veel beter op mijn plek dan in een grote stad.