Wageningen straks niet meer de kleinste

Groeiende universiteit passeert Eindhoven mogelijk in 2013.

Jarenlang had Wageningen de kleinste universiteit in Nederland, maar daar komt binnenkort verandering in. Door de flinke groei van het aantal studenten haalt Wageningen volgend jaar waarschijnlijk Eindhoven in, blijkt uit cijfers van de vereniging van universiteiten, VSNU. Wageningen heeft dit studiejaar 7.488 studenten, Eindhoven 7.762. De afgelopen jaren kwamen er jaarlijks gemiddeld 460 extra studenten bij in Wageningen, tegen 120 in Eindhoven. Als die lijn zich voortzet, gaat de rode lantaarn volgend jaar van de landbouwstad naar de lichtstad. De Universiteit van Amsterdam blijft de grootste universiteit, met 29.783 studenten, nipt voor de Universiteit Utrecht. Hun aantal daalt de laatste jaren. Het totaal aantal studenten op universiteiten komt uit op bijna 240 duizend. Na jaren van groei daalt het totale aantal WO-studenten dit studiejaar met vierduizend ten opzichte van het jaar ervoor.