Organisatie - 26 februari 2015

Wageningen municipality against campus ring road

tekst:
Roelof Kleis

Wageningen municipality doesn’t want the campus ring road. In a letter to the provincial authority, it says it prefers to widen and alter the existing roads.

The municipality has gone for this option as it enjoys wider  support. The campus ring road  has met with a lot of opposition in  the Noordwest district. The new  road would adjoin this residential  district. The expectation is that widening  the Mansholtlaan and Nijenoordallee  roads could be achieved  more quickly. The provincial authority  has its doubts about this solution,  mainly because of the limited  options for detours if there is only one route. Traffic would then come to a standstill if there is an incident. The campus ring road does include an alternative route, which would keep traffic moving.

The municipality  wants to work with the provincial authority and Wageningen UR on additional measures to safeguard  traffic flows. One such measure  could be occasionally allowing cars in the bus lane. Alternatives for the car and better utilization of the road  capacity are other options being explored.  Wageningen UR still sees access  from the north via Kielekampsteeg/ Bornsesteeg as a possibility.  Agreements on this have already  been made with the provincial authorities.  But the municipality says it  will only cooperate with this option  if the provincial authority drops the  campus ring road. 


Reacties 8

  • Roelof Kleis

    # Eric. Jouw reactie staat op de verkeerde plek. Jij reageert op het verhaal 'Rondje Campus lonkt'. Toch enkele opmerkingen. De ongelijkvloerse kruising Bornsesteeg heeft alles te maken met het Rondje Campus. Het Rondje Campus verlaagt de verkeersdruk op de Nijenoordallee dusdanig dat hier strikt genomen geen ongelijkvloerse kruising meer nodig is.
    De helft minder verkeer op de Nijenoordallee: benieuwd wat de bewoners van de Tarthorst daar van vinden.
    Het Rondje Campus komt niet in de achter- of voortuinen van bewoners van Noordwest. Dat is stemmingmakerij. Als je de onderliggende rapporten goed leest zie je dat er zelfs een nieuwe groenstrook bij komt, tussen het huidige fietspad en de nieuwe rondweg. Overigens was het fietspad voorheen ook een weg.
    Ik sta niet in het ene of het andere kamp. Mijn verhaal poogt slechts weer te geven wat in de rapporten van de verkeerskundigen staat. Er zijn meer argumenten dan die van de nimby-populisten. Uiteraard staat het je vrij om dit stuk ongenuanceerd te vinden. Maar op welke rapportages baseer jij die mening?

  • erik van os

    Dat Kleis het Rondje Campus een goed idee vindt, is zijn goed recht, maar om een achtergrond artikel zo suggestief neer te zetten is Resource onwaardig. De conclusies in de laatste alinea (R, 29 jan., p 21) zijn grotendeels onwaar en staan niet als zodanig in het rapport waarop inspraak mogelijk was. Het Rondje Campus is ook voor WUR niet de optimale oplossing. De rondweg oostelijk en zuidelijk van Proefboerderij Droevendaal laten lopen is zeker zo aantrekkelijk, want je bespaart veel natuur en milieu en maakt fietsen naar Noordwest eenvoudiger, je behoudt de huidige lanenstructuur met bomen en de weg komt dan echt op het terrein van WUR te liggen. Rondje Campus moet gebruik maken van openbare wegen die verregaand moeten worden aangepast en dus geen eigendom zijn van WUR, alleen een klein gedeelte langs de Dijkgraaf loopt over eigen terrein. Daarnaast wordt de weg in de tuin van de bewoners van Noordwest aangelegd. Zij betalen het gelag voor de bereikbaarheid van WUR. De verkeersafwikkeling tot 2030 is met beide oplossingen (verbreding van de huidige wegen of een extra rondweg gelijkwaardig. Rondje Campus is niet goedkoper, want het prijsverschil wordt veroorzaakt door het al of niet aanleggen van de ongelijkvloerse rotonde Bornsesteeg/Churchillweg en heeft dus sec niets te maken met de rondweg. De Rondje Campus-oplossing is heel autogericht en wordt door Kleis als goedkoop neergezet, terwijl hierdoor juist de fietsers, die toch al zo weinig ruimte hebben om de campus te bereiken, een goede oplossing wordt onthouden. De in het Kader genoemde fietsoplossingen (e-bike, bus over de Campus) lossen natuurlijk niet het oversteek probleem over de Nijenoord Allee op. Daar kan je fietsers helpen, maar fietsoplossingen moeten zo goedkoop mogelijk (schrap de ongelijkvloerse rotonde) en auto-oplossingen mogen wat kosten (extra rondweg) zelfs ten koste van het leefmilieu van Wageningers. Kortom een ongenuanceerd achtergrondartikel.

  • Patrick Jansen

    Hier onvermeld: De gemeente heeft ook een heel repertoire flankerende maatregelen op het oog.
    Ik vind het heel goed dat B&W naar de bewoners luisteren. En verfrissend dat ze de verleiding weerstaan om meer asfalt aan te leggen.
    Autovrije ruimte is voor mij en veel anderen heel belangrijk. Ik hoop het nog lang in Wageningen te kunnen vinden. Ook op de Bornsesteeg trouwens!

  • theo

    Rene,

    Ben het helemaal met je eens. Meer asfalt leidt tot niets.
    Iedereen komt elke dag nog op de gewenste plek. Evt. moet men maar 10 minuten eerder uit z'n bed komen.
    Gemeente Wageningen. Nu ook nog wel even het Noordelijke deel van de Bornsesteeg afsluiten voor autoverkeer, zodat die fiets vreindelijk wordt

  • Broer Konijn

    Het is toch van den zotte hoe de gemeente hier op reageert, totaal geen realistische kijk op het probleem en de oplossing die daarvoor nodig zijn.

    Het argument dat meer asfalt tot meer verkeer lijdt raakt in deze situatie natuurlijk kant noch wel. Er is al meer verkeer en met alleen al de huidige groei is het een evident gegeven dat er zeker nog meer verkeer gaat komen.

    Enkel het verbeteren van de huidige doorstroom zet natuurlijk geen zoden aan de dijk, de huidige knelpunten blijven bestaan en worden hoogstens verlicht. Maar het is meer een doekje voor het bloeden dan een oplossing.

    Moge duidelijk zijn dat de druk vanuit de burgers in Noordwest hun vruchten wel heeft afgeworpen, maar dat een oplossing verder weg is dan ooit.

  • Rene

    Ervaring leert dat meer (nieuw) asfalt leidt tot meer verkeer. Omdat er vooral behoefte is om het bestaande verkeersaanbod beter te kanaliseren is dit een prima voorstel van de gemeente.

  • Rudolf

    Het is mooi voorbeeld van de meervoudige persoonlijkheidsstoornis die zo typerend is voor de Wageningse dorpspolitiek: we hebben wel torenhoge werelddoelstellingen (een werelduniversiteit, een wereld-campus met Campina vele zelfs Chinese bedrijven) maar dat moet plaatsvinden binnen een rustige omgeving met een lieflijk dorpskarakter waarin iedereen op de fiets rondrijdt. Tja, ik zou ook wel willen dat dat kon. Ik ben bang dat als het aan de gemeente Wageningen ligt we de problemen nog lang voor ons uit zullen schuiven.

  • Jan

    Ik snap de kaart niet. dat stuk waar het om gaat is toch al een rotonde? willen ze die weghalen?

    verder kunnen ze toch gewoon wat muren of bomen neerzetten tegen geluidsoverlast. "Wageningen moet groener worden" en dan halen ze allemaal bomen weg van de campus. mooie gelegenheid om weer nieuwe erbij te zetten


Re:ageer