Politiek
Studentenleven

Wageningen limiteert het aantal studentenhuizen in woonwijken

De Wageningse gemeenteraad heeft ingestemd met een nieuw studentenhuizenbeleid. Volgens de nieuwe regels mag per straat nog maar 5 procent (1 op de 20) van de particuliere woningen een studentenhuis zijn.
Luuk Zegers
Foto Herman van Ommen

© Herman van Ommen

De gemeenteraad stemde maandag 15 juli in met het nieuwe beleid, schrijft De Gelderlander. Het beleid moet de kansen voor starters op de Wageningse woningmarkt vergroten. Ook wil de gemeente de toename van studentenhuizen in woonwijken een halt toeroepen.

De particuliere studentenhuizen in reguliere woningen of flats moeten een omgevingsvergunning hebben. Dat betekent dat al deze huizen een nieuwe vergunning moeten aanvragen. De gemeente gaat echter niet actief handhaven, maar alleen op basis van verzoeken uit de bevolking.

De enige partij die niet instemde met het nieuwe beleid was studentenpartij Connect. ‘Een kwart van de Wageningse bevolking is student. Dan is 5 procent per straat erg laag’, zei Koen Jansen van Connect eerder tegen Resource. Hij pleitte – tevergeefs – voor 10 procent.