Organisatie - 19 oktober 2006

Wageningen kloont bier

Een onderzoekslaboratorium in Wageningen heeft de primeur in het klonen van bier. Althans in het nieuwe reclamespotje van bierbrouwer Heineken

In het spotje, dat te zien is op tv en op de site van Heineken, ruziën Europarlementariërs over de vraag wat er met 90 miljoen euro aan onderzoeksgeld is gebeurd. In een Wagenings laboratorium stopt een onderzoeker ondertussen een flesje bier in een machine en na een flits staan er twee biertjes. Vervolgens loopt hij het lab uit, het feestgedruis in waar hij de biertjes deelt met mooie gekloonde dames.
De bierbrouwer wil in de commercial haar drie kernwaarden uitdragen: grootsheid, optimisme en inventiviteit. ‘We gebruiken steeds grote instituten die dit uitstralen’, zegt woordvoerder Norbert Cappetti. In de vorige liet NASA een soort pathfinder landen op Mars. Het basisidee voor deze was het klonen van bier. Daarom wilden we de Nederlandse autoriteit op het gebied van onderzoek en klonen gebruiken. Dan kom je uit bij Wageningen.’
De woordvoerder van Wageningen UR, Simon Vink, noemt het een ‘leuk spotje’. ‘Leuk dat Wageningen er in voorkomt. Maar we zijn niet betrokken bij de totstandkoming ervan.’

Re:ageer