Wageningen in wandelgids van universiteitsterreinen

Stedenbouwkundige Paul Kurstjens maakte een bijzondere gids met dertien wandelingen over universiteitsterreinen van Nederland. De Wageningse route loopt van het centrum, via de berg naar de campus.
Kenneth van Zijl

De wandelgids wordt op 24 mei ten doop gehouden tijdens het VSNU Onderwijsfestival in Orion. © Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig

‘Ik ben geen echte wandelaar, ik ben vooral stedenbouwkundige’, zegt Paul Kurstjens. Dat klinkt toch wat vreemd uit de mond van een man die een gids heeft samengesteld met dertien wandelingen over universiteitsterreinen, waaronder die van Wageningen. Kurstjens verklaart zich nader: ‘Ik ben ooit gevraagd door de uitgever om een wandelgids door vinexwijken te maken. Naarmate ik mij in die locaties verdiepte werd het steeds interessanter. Zo ben ik op het idee gekomen om een dergelijke wandelgids te maken over de terreinen van de dertien universiteiten van Nederland. Net als vinexwijken zijn universiteitsterreinen heel dynamische omgevingen. Door de groei van de studentenpopulatie breiden universiteiten uit of verkassen zelfs uit de stad naar een campus, zoals WUR.’

Googlemaps

De wandeling die Kurstjens heeft uitgestippeld gaat van de oudste gebouwen in het centrum van Wageningen naar de nieuwbouw op de campus. Op de kaart ziet de route eruit als een uit elkaar getrokken paperclip. ‘Met Googlemaps begin ik aan een route te puzzelen’, zegt Kurstjens, ‘daarna ga ik het terrein in en maak ik foto’s van de gebouwen. Ik heb de route die langs alle interessante universiteitsgebouwen wel een keer of drie gelopen.’ Daarnaast heeft Kurstjens zich ingelezen in de geschiedenis van de universiteit en de afzonderlijke gebouwen en heeft hij gesproken met medewerkers.

Paul Kurstjens, stedenbouwkundige

Als de route uiteindelijk op papier staat, organiseert de uitgeverij een proefwandeling. ‘Dat levert altijd commentaar op. De proeflopers vonden de wandeling veel te lang. Dat begrijp ik achteraf wel, omdat mijn route langs de uiterwaarden liep. Dat vind ik namelijk zelf zo leuk.’ Uiteindelijk is de route flink ingekort tot ongeveer 10 kilometer. Het is geen rondwandeling, maar het beginpunt is met de bus bereikbaar. En vanaf het eindpunt dat op de campus ligt kun je met de bus weer naar het centrum.

Plus Ultra

Het Schip van Blaauw

Beleving

Voor Kurstjens is het idee achter de wandeling dat je de ruimtelijke ontwikkeling van de universiteit ervaart als wandelaar. Dat wordt versterkt door de openbare toegankelijkheid van veel universiteitsgebouwen. ‘Ik was verbaasd dat zoveel gebouwen vrij toegankelijk zijn. Er zit altijd wel een portier die de boel in de gaten houdt. Maar als je je netjes gedraagt, wordt de wandelaar geen strobreed in de weg gelegd. Vandaar dat de route dwars door een paar campusgebouwen gaat, zodat de loper ook het hedendaagse studentenbestaan kan opsnuiven.’ Dat moet dan natuurlijk wel doordeweeks, waarschuwt Kurstjens.

Wat de Wageningse universiteit bijzonder maakt zijn de bomentuinen. ‘Menig universiteit heeft wel een botanische tuin, maar alleen Wageningen heeft een arboretum. Zelfs twee!’ Gevraagd naar het mooiste universiteitsgebouw van Wageningen, is Kurstjens voorzichtig. ‘Men vraagt mij ook wel wat de mooiste wandeling is. Dan zeg ik: ik heb dertien kinderen en ze zijn mij allemaal even lief.’ Maar na enig aandringen komt de schrijver op een gebouw van architect Blaauw. ‘Het Schip van Blaauw, waar ooit het laboratorium voor plantenfysiologie in gevestigd was, vind ik een juweeltje van bouwkunst uit de tijd van de Amsterdamse school.’ Tegenwoordig is het monumentale pand aan de Generaal Foulkesweg in bezit genomen door kleine bedrijven.

Op de campus scoren Plus Ultra en Lumen hoog bij Kurstjens.