Wageningen heeft weer een studentenvakbond

Na vijf jaar afwezigheid is er weer een studentenvakbond in Wageningen. De Student Alliance Wageningen (SAW) is de opvolger van de Wageningse Studenten Organisatie (WSO) en is opgericht naar aanleiding van het studentenprotest afgelopen mei tegen avondcolleges.
Marijn Flipse

Foto: Marijn Flipse

Het hoofddoel van de nieuwe studentenbond is het inventariseren van meningen over de avondcolleges en die presenteren aan de raad van bestuur. Ook wil de SAW duidelijke informatie verschaffen over zaken als huisvesting. ‘We willen een plek creëren waar studenten allerlei belangrijke informatie kunnen vergaren, wat hen een zorg uit handen neemt’, aldus Aart-Jan van de Glind, secretaris van de SAW.

Volgens SAW-voorzitter Fons Janssen was er naast de Student Council een belangenbehartiger nodig die verder kijkt dan de studentenbelangen binnen de universiteit. ‘Het is belangrijk om een onafhankelijke partij te hebben die nog nauwer contact heeft met alle verschillende organisaties in Wageningen’, zegt Fons. ‘Denk aan huisvesting en de bereikbaarheid van de universiteit met het openbaar vervoer. Een studentenvakbond kan zorgen dat de juiste stakeholders bij elkaar worden gebracht.’

Lees het hele verhaal in de nieuwe Resource.