Wageningen achterop met Engelstalige bachelors

Van alle universiteiten in ons land heeft Wageningen het laagste aantal Engelstalige bachelorstudies. Dat blijkt uit een onderzoek van de Volkskrant.
Roelof Kleis

Bij de masterstudies in Wageningen is Engels de voertaal. Naast Wageningen is dat ook zo in Eindhoven (TUE) en Delft (TU). De drie universiteiten staan daarmee aan de top van de lijst met Engelstalige masters. Op alle universiteiten in ons land wordt de meerderheid van de masters in het Engels gegeven. Het Radboud in Nijmegen sluit de rij met precies de helft van de opleidingen.

Op het terrein van de bachelorstudies ziet het beeld er heel anders uit. Daar lopen Maastricht (driekwart van de opleidingen in het Engels) en in iets mindere mate Twente (60 procent), Groningen en Eindhoven (beide de helft) voorop. Wageningen sluit de rij met slechts een paar bachelorstudies in het Engels. Dat laat een inventarisatie van de redactie van de Volkskrant zien van 1632 opleidingen aan dertien universiteiten.

Over de hele linie rukt het Engels als voertaal op, is de conclusie van de krant. In Wageningen is de engelstaligheid van de studie een hot item. Masterstudies zijn al Engelstalig. Op dit moment ligt een voorstel bij de Raad van Bestuur om ook de bacheloropleidingen (deels) alleen nog in het Engels aan te bieden. De Rvb beslist daar naar verwachting komende week over.

De studenten zijn daar in ieder geval klaar voor, blijkt uit een enquête onder de nieuwe eerstejaars die tijdens de AID werd uitgevoerd. Liefst 90 procent van de eerstejaars ziet het Engels niet als een obstakel. Ze vinden dat ze de taal goed genoeg beheersen om de studies in het Engels te doen. Maar 8 procent zegt Engelstalig onderwijs te moeilijk te vinden.