Wageningen University hoger op QS-ranglijst

Wageningen stijgt in de QS-ranglijst van plaats 135 naar 119. Van de Nederlandse universiteiten is Wageningen één van de weinige stijgers, al zit de instelling zit nog altijd in de middenmoot.
Hoger Onderwijs Persbureau,Rob Ramaker

Foto: Marte Hofsteenge

Sinds 2012 is Wageningen met een opmars bezig in de QS-lijst. Destijds stond de instelling nog op positie 161 om in sprongetjes op te stomen naar 135 op de lijst van vorig jaar.

De ranglijst is – net als in voorgaande jaren – voor veertig procent gebaseerd op de reputatie van instellingen onder duizenden wetenschappers. Ook de reputatie onder werkgevers weegt mee, evenals de hoeveelheid studenten per docent, de citatiescores van onderzoekers en de hoeveelheid buitenlandse studenten en medewerkers.

Landbouw

De universiteit scoort vooral in de categorie (internationale) studenten, terwijl de waardering van toekomstige werkgevers minder is. Eerder dit jaar werd al bekend dat QS Wageningen University op nummer 1 zette op de deellijst voor Landbouw & Bosbouw.

Over de hele linie is het geen goed jaar voor Nederlandse universiteiten. Slechts twee wisten de top honderd te bereiken: vorig jaar waren dit er vijf. Nog steeds scoort de Universiteit van Amsterdam het hoogst op de jaarlijkse QS-ranking, al is de universiteit wel twee plaatsen gezakt naar nummer 57. Delft volgt op plaats 62, twee treden hoger dan vorig jaar. Verder stegen alleen de Universiteit Twente, en Wageningen University.

Kritiek

In de wetenschappelijke wereld klinkt vaak kritiek op de ranglijsten, alleen al doordat ze zo sterk leunen op reputatiescores: wat zeggen die nu eigenlijk?

Ook sommige andere criteria lijken wat zacht. Zo kijkt QS hoeveel studenten er per docent aan een universiteit rondlopen, maar dat valt moeilijk vast te stellen: tellen promovendi wel of niet mee als docent, en hoe zit het met gasthoogleraren? Eindhoven en Wageningen scoren op dit criterium extreem hoog en Delft nogal laag: zal het werkelijk zoveel schelen?