Wageningen UR ontvangt mogelijk Chinese president

De Chinese president Xi Jinping wil tijdens zijn bezoek aan Nederland kennis maken met de Nederlandse agri-sector. Mogelijk komt hij naar het glastuinbouwcentrum van Wageningen UR in Bleiswijk.
Rob Ramaker

Wanneer de Chinese president Xi Jinping in maart Nederland bezoekt voor de nucleaire top in Den Haag, wil hij ook een kijkje nemen in de Nederlandse agri-sector. Dat meldt Aalt Dijkhuizen, de Wageningse bestuursvoorzitter die naar eigen zeggen door Chinese officials benaderd is om opties voor het bezoek aan te dragen en voor te bereiden. De Chinese president komt speciaal voor dit doel een dag eerder naar Nederland, weet Dijkhuizen. Dat toont volgens hem het belang aan dat China hecht aan de relatie met Nederland op het terrein van agri en food.

De belangstelling gaat met name uit naar de melkveehouderij en de glastuinbouw. Uit veiligheidsoogpunt is het niet mogelijk dat Xi naar Wageningen komt. Dijkhuizen hoopt hem daarom te ontvangen in Bleiswijk, waar het kassencomplex van de afdeling Glastuinbouw staat. Voor de melkveehouderij is een voorstel in voorbereiding samen met FrieslandCampina. Het is nog niet bekend of het bezoek definitief doorgaat.

Samenwerking met China heeft voor Wageningen UR een hoge prioriteit. Zo startte Wageningen UR, samen met FrieslandCampina en de Chinese Agricultural University (CAU), afgelopen jaar een expertisecentrum voor de zuivelketen. Ook zijn er inmiddels meer dan 300 Chinese masterstudenten in Wageningen.

Op de Nuclear Security Summit die 24 en 25 maart plaatsvindt in Den Haag worden naast Jiping nog 57 andere regeringsleiders verwacht, waaronder de Amerikaanse en Russische presidenten Obama en Poetin.