Organisatie - 26 mei 2010
Wageningen UR moet leren 'vermarkten'
Er werd gestrooid met termen als ‘vermarkten’ en ‘reputatiemanagement’ tijdens de strategiebijeenkomst met de concernstaf en het facilitair bedrijf in het bestuurscentrum. Thema’s die Wageningen UR kunnen helpen om geld binnen te halen.

BP ramp
Want waar was Wageningen UR met de BP ramp? Heeft Wageningen zijn producten aangeboden aan de VS? Een gemiste kans, vond een aanwezige. Men is het er over eens dat Wageningen UR een schat aan expertise in huis heeft, maar die simpelweg niet optimaal benut. Het lijkt erop dat Wageningen sterk is in het behouden van de status quo, maar verandering schuwt.
Als voorbeeld werd het gerenommeerde Amerikaanse instituut MIT genoemd, dat sterk is in het vermarkten van kennis. En vermarkten als kunde wordt onderschat, werd opgemerkt. Daar moet verandering in komen. Vroeger was studentenwerving bijna een vies woord en nu is het integraal onderdeel van het Wageningen UR-beleid.
Debat
Ook zou inmenging van Wageningen UR in het maatschappelijk debat een manier zijn zich te profileren. Volgens dagvoorzitter Herman Eijsackers vindt het ministerie van LNV dat Wageningen zich meer moet uitspreken over maatschappelijke thema's, met een open houding naar de maatschappij toe. Wageningen moet het willen en ook dúrven om het debat aan te gaan.