Wageningen UR komt met crowdfunding platform

Een interessant onderzoek of bijzonder initiatief, maar geen geld om het te realiseren? Daar kan binnenkort verandering in komen. Wageningen UR lanceert in oktober een crowdfunding platform, waar mensen online geld kunnen doneren aan een Wagenings project.
Linda van der Nat

Hiermee reageert het Wageningen Universiteits Fonds (WUF) op een vraag vanuit Wageningse onderzoekers, vertelt WUF-medewerkster Arianne van Ballegooij: ‘Als we nu een leuk project hebben, sturen we Wageningse alumni en oud-medewerkers een brief of acceptgiro. Maar Wageningen heeft veel maatschappelijk relevante projecten die meer geïnteresseerden zullen aanspreken dan alleen ex-Wageningers.’ Bovendien past crowdfunding beter bij de huidige trend om online, via social media, geld binnen te halen.

Een werkgroep is momenteel in overleg hoe er invulling wordt gegeven aan het platform. Van Ballegooij: ‘We willen een mix van projecten op het platform. Voorwaarde is dat het een concreet plan is met een duidelijke vertaling naar de doelgroep. Bijvoorbeeld wanneer een onderzoeker een app wil ontwikkelen om leuke resultaten van zijn onderzoek te ontsluiten voor het grote publiek. Of wanneer een student van Starthub een prototype wil bouwen van zijn of haar nieuwste uitvinding. Dat zijn dingen waar je crowdfunding voor kunt gebruiken.’

Daarnaast is het de bedoeling dat de projectleiders zelf aan de slag gaan met de promotie van hun idee. Van Ballegooij: ‘Het is geen kwestie van puur en alleen iets online zetten en afwachten. Nee, ze moeten er echt lol in hebben om hiermee bezig te zijn.’

Wageningen volgt hiermee het initiatief van universiteiten in Groningen, Utrecht, Nijmegen, Tilburg en Leiden. Bij de Rijksuniversiteit in Groningen is er bijvoorbeeld via crowdfunding geld binnengehaald voor nieuwe en meer geavanceerde instrumenten en materialen voor het onderwijs van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Bij de Universiteit Utrecht kan geld worden gedoneerd om talentvolle, buitenlandse studenten aan de universiteit te laten studeren.