Wetenschap - 28 juli 2016

Waarom maan- en Marsgroenten scoren in de media

tekst:
Vincent Koperdraat

De eerste aardappelen afkomstig van 'Marsgrond' zijn geoogst. Onderzoeker Wieger Wamelink van Wageningen UR had speciaal voor dit moment een tv-ploeg van Omroep Gelderland over de vloer. Het is opvallend hoe het hem steeds weer lukt aandacht te krijgen voor zijn onderzoek.

Toegegeven, het is een interessant onderzoek. Wamelink probeert te achterhalen hoe 'aardse' groenten het zouden doen in grond afkomstig van Mars en de maan. Omdat die grond vanzelfsprekend niet zomaar te krijgen is (want die is er niet op aarde of heel erg zeldzaam), heeft Wamelink de grond laten namaken door NASA. Dat is een dure aangelegenheid, want 100 kilo 'Marsgrond' kost 2500 euro.

De resultaten van zijn onderzoek kunnen belangrijk zijn voor toekomstige bemande ruimtemissies naar de Rode Planeet. Want voedsel meenemen naar Mars is duur en niet efficiënt. Het daar zelf verbouwen wél.

Financiering
Er is alleen een probleem. Wamelink krijgt bijna geen geld van de overheid of van ruimtevaartorganisaties. Die vinden het allemaal wel interessant, maar hebben er nog geen geld voor over. Er blijft dus, in de ogen van de onderzoeker, maar één optie over: crowdfunding.

En om publiek zo ver te krijgen geld over te maken voor onderzoek, moet je mensen laten weten met welk onderzoek je bezig bent. En dat gaat Wamelink dus opvallend goed af. Zo wist hij vorige maand zichzelf en de 'Marsgroenten' onder de aandacht te brengen van RTL Boulevard, het kinderkanaal ZAPP en het jeugdjournaal. Maar ook buitenlandse kranten en vakbladen kunnen geen genoeg krijgen van de ruimtegroenten. En daar komt nu de reportage van Omroep Gelderland over de oogst van de eerste aardappelen van 'Marsgrond' bij.

Geheim
Hoe krijgt hij dat toch voor elkaar? Wat is het geheim? Wamelink: 'Ruimte is populair. Kijk maar naar al die science-fiction verhalen. Daarnaast speelt mee dat dit onderzoek 'leuk' nieuws is. Het spreekt een breder publiek aan omdat het simpel uit te leggen is. Je kunt je ermee identificeren, ook al heb je niks met wetenschap.'

Wamelink heeft enkele tips voor collega's:

  • Maak veel foto's van je onderzoek.
  • Zorg ervoor dat het spannend is.
  • Tv-ploegen willen wat zien. Speel daarop in als onderzoeker.
  • Zorg voor een Facebook-pagina die up-to-date is.
  • Laat niet alleen je resultaten van je onderzoek zien. Communiceer elke stap.

Resource maakte eerder dit jaar een reportage met Wieger Wamelink:

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Meer lezen over de 'ruimtegroenten' van Wieger Wamelink?


Re:ageer