Student - 1 april 2010

Waar zijn toch de Willie Wortels?

Studenten van Wageningen UR doen nauwelijks mee aan de Battle of Concepts, een competitie voor het bedenken van creatieve oplossingen. Dat blijkt uit de ranglijsten, waar Wageningen UR in de achterhoede figureert.

Battle of Concepts (www.battleofconcepts.nl) is het podium waarop bedrijfsleven en overheid prijsvragen uitzetten voor studenten en recent afgestudeerden van hbo en wo. Een soort Willie-Wortelcompetitie dus, met als inzet geldprijzen die flink kunnen oplopen. Maar studenten van Wageningen Universiteit en VHL doen nauwelijks van zich spreken in de Battle-arena. Op de ranglijst van de universiteiten staat Wageningen voorlaatste. Alleen Twente en Maastricht staan lager. VHL sluit zelfs de rij van alle instellingen. Slechts één VHL'er deed één keer mee. Die staat 916de.
Op de individuele ranglijsten gaat het iets beter. Hoogste op die landelijke lijst is Emile de Zoete, op een negende plek met 5020 punten. Academicus De Zoete is evenwel al geruime tijd afgestudeerd en heeft geen directe band meer met Wageningen UR. Na De Zoete komt Nina Wassenaar op de 29ste plaats met 2600 punten. Wassenaar is afgestudeerd bedrijfskundige (HTS Utrecht) die in Wageningen als onderzoeker bij Food & Biobased Research werkt. Zij doet sinds oktober 2008 mee en heeft al aan vijfentwintig battles deelgenomen. Ze werd één keer eerste en ze zat nog zeven keer bij de beste twintig inzendingen. Samen goed voor 2600 euro aan prijzengeld.
'Het is niet alleen het geld waarom ik meedoe', zegt ze. 'Het gaat ook om de kick van het winnen. Ik vind meedoen aan prijsvragen leuk.' Haar winnende battle was een opdracht van de Rabobank een concept te bedenken om jongeren bankvaster te maken. 'Mijn idee was om jongeren meer inzicht te geven in hun geld. Met grafiekjes en zo. Als ik een brommer wil kopen, hoe lang moet ik dan nog sparen? Maak een rekening bij de bank leuker en tastbaarder. Bankieren is meer dan een rekeningoverzicht.' Zelf vond ze het 'niet eens zo'n briljant idee'. Maar het leverde haar wel de eerste prijs en dus 1500 euro op.
Wassenaar is overigens de laatste om zichzelf een Willie Wortel te noemen. 'Ik ben beter in het bedenken van een strategisch concept dan in de echt creatieve oplossingen. Ik ben selectiever geworden in de battles waar ik aan meedoe. Vaak heb ik wel het gevoel of ik een kans maak. Dat heeft te maken met hoe compleet je verhaal is, of je omgevingsonderzoek hebt gedaan en of je alle vragen hebt beantwoord. En natuurlijk moet het een goed lopend verhaal zijn. Je idee kan nog zo briljant zijn, als het niet goed is uitgewerkt dan valt het toch af.'

Re:ageer