Waar blijft het onderwijsgeld?

Een deel van het onderwijsgeld dat de raad van bestuur investeert in de Wageningse opleidingen om de studentengroei op te vangen, gaat op aan hogere huisvestings- , ICT- en salariskosten. Daardoor kunnen de leerstoelgroepen minder extra docenten aannemen dan gehoopt. Dat blijkt uit een analyse van Resource.
Albert Sikkema

©Guy Ackermans

De raad van bestuur heeft de afgelopen jaren het onderwijsbudget van de leerstoelgroepen verhoogd van 30 naar 53 miljoen euro. Toch klagen de leerstoelgroepen steen en been over de studentengroei en werkdruk. De student-staf-ratio bij de groepen was in 2010 1 docent op 12 studenten, maar is inmiddels opgelopen naar 1 docent op 17 studenten.

Aio’s

Waar is het extra onderwijsgeld gebleven? Een deel gaat op aan oplopende kosten van de leerstoelgroepen. Bovendien hebben de leerstoelgroepen minder contractonderzoek binnengehaald en ruim honderd minder aio’s aangenomen. Daardoor is de onderwijscapaciteit bij de groepen afgenomen, want deze aio’s begeleiden veel masterstudenten. Door deze ontwikkelingen konden de leerstoelgroepen de afgelopen tien jaar maar 68 extra docenten aantrekken en heeft de vaste staf bij de groepen veel meer onderwijsverplichtingen.

Lees het hele verhaal in Resource magazine