WUR wil geen financiële drempel voor internationale student

Universiteiten en hogescholen mogen van de minister financiële drempels opwerpen voor studenten van buiten Europa. WUR is dit niet van plan: ‘Als de groei te sterk wordt, kun je ook de toelatingseisen verzwaren’.
Hoger Onderwijs Persbureau,Echica van Kelle

© Shutterstock

Instellingen krijgen van de overheid alleen bekostiging voor studenten van binnen de Europese Economische Ruimte (EER) die nog geen bachelor- of masterdiploma op zak hebben. Voor studenten die een tweede studie doen of die van buiten de EER komen, mogen ze hun eigen tarief bepalen, het zogeheten instellingscollegegeld.

Op verzoek van GroenLinks en D66 komt er binnenkort een maximum aan dat bedrag, maar die bovengrens geldt alleen voor studenten van binnen de EER, schreef minister Van Engelshoven gisteren aan de Tweede Kamer. Ze wil instellingen zo de mogelijkheid geven het aantal van studenten van buiten Europa in toom te houden.

De TU Delft doet dat al: niet-EER-studenten betalen daar vanaf volgend jaar 14.500 euro collegegeld. De universiteit kan de toestroom van buitenlandse studenten niet aan en ziet de verhoging van het instellingscollegegeld momenteel als enige wettelijk toegestane optie om enigszins grip te krijgen op de toestroom van buitenaf.

Zwaardere toelatingseisen

WUR is niet van plan met hoger collegegeld de toestroom van buitenlandse studenten terug te dringen. Het vraagt nu de kostprijs aan studenten van buiten de EER en zal dit voorlopig blijven doen. Dean of Education Arnold Bregt vertelt: ‘Ik begrijp dat TU Delft dit als noodgreep doet, omdat daar een aantal opleidingen enorm zijn gaan groeien. In Wageningen is de groei meer evenwichtig zonder enorme uitlopers.’Ook als WUR in de toekomst sterker gaat groeien, ziet Bregt andere mogelijkheden om dit te controleren. ‘Het effect van hoger collegegeld is dat de kapitaalkrachtige studenten, en niet per se de beste studenten, toegelaten worden. Dan vraag je je af of dat de juiste maatregel is. Als de groei te sterk wordt, kan je ook de toelatingseisen voor niet-EER-studenten verzwaren. Dat hebben wij bijvoorbeeld de afgelopen tijd gedaan door het benodigde niveau van Engels voor bepaalde masteropleidingen te verhogen.’

Minister Van Engelshoven werkt nog aan een wetswijziging die het mogelijk maakt om een studentenstop in te voeren voor Engelstalige varianten van opleidingen.

Wekelijks het laatste nieuws ontvangen over studeren en werken bij WUR? Schrijf je dan nu in voor de Resource nieuwsbrief