Organisatie - 29 mei 2020

WUR tapt volop van de zon

tekst:
Roelof Kleis
8

WUR timmert hard aan de weg met de winning van zonne-energie. De daken van verschillende gebouwen zijn de afgelopen periode vol gelegd. Er volgt meer.

Panelen op het dak van Zodiac © Roelof Kleis

In de hal van Zodiac melden de videoschermen binnenkort hoeveel energie er op het dak wordt opgewekt. Op dat dak zetten sinds een week 600 zonnepanelen licht om in stroom. Daarmee sluit Zodiac aan in een langzamerhand al aardig rijtje WUR-daken met zonnepanelen.

Grote slag
Vier jaar geleden werd het dak van de tweede sporthal van De Bongerd belegd met zonnepanelen. Dat was het eerste grote project van WUR met in totaal 459 panelen. Een grote stap werd twee jaar geleden gezet door een deel van Radix Klima en Agros met 1340 panelen te beleggen. Onlangs zijn er nog eens 1300 bijgelegd, vertelt energiecoördinator Michiel van der Wal.

Nog deze zomer komen, als het goed gaat, ook de stallen van Carus aan de beurt. Van der Wal: ‘Op dit moment loopt de aanbesteding. We hebben subsidie gekregen voor 2000 panelen.’ Met die subsidie wordt de Stimulering Duurzame Energietransitie (SDE+) bedoeld, een pot geld die beschikbaar is om de opwekking van duurzame energie mee te stimuleren. Die bijdrage is de kurk waarop de plaatsing van zonnepanelen drijft.

De subsidie voor zonnepanelen op daken is snel minder geworden. Dat maakt de terugverdientijd fors langer

Met die subsidie op de geleverde stroom wordt de terugverdientijd van zonnepanelen relatief kort gehouden. ‘Zo rond de tien jaar’, zegt Van der Wal. ‘Maar die subsidie, speciaal voor zonnepanelen op daken, is snel minder geworden. Dat maakt de terugverdientijd fors langer en investeren in zonnepanelen minder aantrekkelijk.’ Bovendien was de afgelopen subsidieronde sterk overvraagd.

Over de rand
Sommige WUR-initiatieven vielen daardoor over de rand. Verzoeken om subsidie voor panelen op Gaia, het bedrijfsgebouw van ESG en Axis werden niet toegekend. Projecten van WUR in Lelystad vielen wel in de prijzen. Zo heeft Accres inmiddels 3000 zonnepanelen liggen. En op de daken van het Bioveterinary Research werden deze maand 1500 panelen geplaatst. En er zijn volgens Van der Wal plannen voor uitbreiding naar 3000 panelen.’

Her en der zijn ook kleinere aantallen panelen gelegd. Al die panelen leveren een hoop stroom op. ‘Uitgaande van mogelijk 12.000 panelen op WUR-daken, die elk 250 kWh leveren, kom je op 3 miljoen kWh per jaar’, berekent Van der Wal. Daar kun je 1000 doorsnee huishoudens mee van stroom voorzien. Maar op WUR-schaal is de bijdrage beperkt. ‘Maar zo’n 5 procent van het totale stroomverbruik per jaar.’

Lees ook:

Re:acties 8

  • Frans-Peter Scheer

    Dag Michiel,
    dank voor je aanvullingen.
    Zou het kunnen dat de gezamenlijke wil en zin voor verdere verduurzaming bepalender is dan de (priori)tijd die ons gegund is?
    ValleiEnergie ontzorgt in het begeleidingsproces van een postcoderoos project, daarmee is beschikbare tijd ondergeschikt aan het besluit. En met gezamenlijk doel ik op zowel de interne besluitvorming in een organisatie als WUR als de onderlinge besluitvorming tussen partners in een project. Dageigenaar, deelnemers aan de postcode roos en ValleiEnergie cooperatie als beheerder van het zonnedak of zonneweide.
    Complimenten voor hetgeen al bereikt is. Nieuwsgierig naar verdere acties.
    duurzame groet, Frans-Peter

    Reageer
  • Frans-Peter Scheer

    Hoi Michiel,
    Fijn zoveel zonnepanelen! En graag benutten we alle beschikbare daken.
    Je geeft aan dat zonder SDE subsidie de terugverdientijd sommige initiatieven "over de rand" gaan.
    -Kun je dit rekenkundig toelichten?
    -Wordt er zuiver financieel naar een investering gekeken of wegen andere argumenten ook mee
    -Er is een alternatief in de vorm van postcode roos projecten in samenwerking met energiecooperatie ValleiEnergie en met participatie van burgers in de aangrenzende postcode gebieden. Kijk eens op de website naar deze mogelijkheid. Interessant?

    Reageer
    • Michiel

      Beste Frans-Peter,
      Uiteraard spelen naast puur financiele zaken ook andere argumenten mee. En krijgen die argumenten wat mij betreft nog meer ruimte door bijvoorbeeld de huidig vastgestelde norm terugverdientijd (10 jaar) verder te verlengen zodat we zoveel mogelijk alle (geschikte) dakvlakken kunnen volleggen. Ook hebben we in het verleden al gekeken naar de mogelijkheid van postcode-roos projecten. Dat is toen niet doorgegaan, maar gezien het feit dat SDE+ subsidie nu nauwelijks meerwaarde meer geeft en de energiecoorporatie ook flink aan de weg timmert is dit voor de toekomst zeker interessant. Probleem is echter nog wel dat het organiseren van zonneprojecten en zeker van postcoderoosprojecten veel (extra) tijd kost en tijd is helaas beperkt.

  • Bodem in zicht

    Ik kan de groei van duurzame energie op de WUR in de vorm van zonnepanelen en elektrische auto's alleen maar toejuichen.

    Maar hoe duurzaam zijn elektrische auto's nu eigenlijk als de batterijen van deze auto's kobalt en lithium bevatten? Mooi dat daar tegenwoordig veel aandacht voor is in de media zoals bij het tv-progamma Bodem in zicht en deze duurzaamheid-site https://www.voordewereldvanmorgen.nl/duurzame-blogs/hoe-onduurzaam-zijn-batterijen

    Ik ben wel benieuwd wat de WUR allemaal voor onderzoek doet op het gebied van schaarse grondstoffen?

    Reageer
    • Esra te Brinke

      Goede vraag! Ik heb de aflevering van bodem in zicht over lithium ook gezien en ben er van overtuigd dat dit beter moet kunnen. Dan wordt de winning duurder, maar met vooruitgaande technologie, bijvoorbeeld membraantechnieken, is dat wellicht te overzien. Het zou leuk zijn om iets meer achtergrond te horen of hier op de WUR onderzoek naar gedaan wordt.

  • Leo van der Heijden

    Wat de auto´s betreft: er is net een nieuw contract afgesloten met een leverancier die alle dienstauto's van WUR binnen twee jaar gaat vervangen door volledig elektrische auto's. Bovendien wordt in dat contract aan de leverancier gevraagd medewerkers aan te moedigen minder autokilometers voor werkverkeer af te leggen en meer met fiets of openbaar vervoer.

    Reageer
  • Esra te Brinke

    Heel fijn, maar waarom worden de projecten waarvoor geen subsidie is toegekend niet alsnog doorgezet? Als iemand die lange terugverdientijden zou moeten kunnen en willen dragen, dan is het een grote organisatie met duurzame ambities als de WUR.

    Reageer
  • marianne

    Uitstekende initiatieven, chapeau!

    Ook zonder subsidie kan WUR best nog wat meer zonnepanelen leggen. De meeste (alle?) opgewekte stroom wordt immers direct lokaal gebruikt.

    En doe eindelijk die vieze fraudediesels van Volkswagen de deur uit. In busjes rondrijden van een een bedrijf dat moedwillig milieuwetgeving negeert is uiterst schadelijk voor het imago van WUR. Ik heb al meerdere keren commentaar gehad hierop van opdrachtgevers. Erg genant om dan te moeten uitleggen dat stikstof een probleem is terwijl je een in No2-bom met WUR logo er op komt aanrijden...

    Als WUR serieuze klimaatambities heeft moet dit ook worden uitgedragen. En dat mag best wat kosten.

    Reageer

Re:ageer