Studentenleven

WUR-studenten trakteren jarige universiteit op concert

Zes Wageningse studenten spelen morgenavond mee wanneer het Nederlands Studenten Orkest optreedt ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de universiteit.
Didi de Vries

Van links naar rechts: Mariska Tol, Ruben Kuijpers, Sanne van Dijk, David Blankesteijn en Maarten Walraven. Fieke Lucassen staat niet op de foto. © Didi de Vries

De zes studenten hebben een bijzondere maand achter de rug. In februari toerden ze door Europa met het Nederlands Studenten Orkest (NSO). Tien repetitiedagen en twaalf concerten verder lopen Sanne van Dijk (hobo), Ruben Kuijpers (viool), Mariska Tol (hoorn), Maarten Walraven (slagwerk), David Blankestijn (trompet) en Fieke Lucassen (altviool) weer rond op de campus. Morgen hebben ze hun laatste concert: in het Forumgebouw.

Het NSO toert jaarlijks door Nederland, elke keer spelen andere studenten mee. De hele maand februari zijn ze op pad; eerst tien dagen repeteren en daarna tien concerten geven in Nederland. Dit jaar gaf NSO ook concerten in Oostenrijk en Slovenië. Onderweg sliepen de studenten bij gastgezinnen.

Mooiste stuk

Het orkest telde dit jaar 85 studenten uit heel Nederland, waarvan zes van WUR. ‘De bezetting was afgestemd op het stuk Petroesjka van Igor Stravinsky. Dat is het hoogtepunt van het repertoire, waar het hele concert naar opbouwt’, legt Walraven uit. Volgens de studenten is dat ook het mooiste stuk dat ze spelen.

‘Over het algemeen gaat het bij elke repetitie en elk concert beter’, zegt Walraven. ‘Behalve het vierde concert’, valt Van Dijk hem bij. ‘Toen zaten er 140 brugklassers in de zaal en die dachten bij elke rust dat het afgelopen was. Op een gegeven moment vlogen de papieren vliegtuigjes van het balkon. Dat haalde iedereen uit de concentratie.’ Toch klonk het nog steeds mooi, volgens Tol. ‘Het was op zich nog wel goed, maar je speelt niet meer met een lekker gevoel’, zegt ze.

Violist Ruben Kuijpers heeft vaker meegespeeld met het NSO. In 2016 interviewde Resource hem over zijn passie.