Student

WUR-studenten met een driemaster naar de klimaattop in Chili

Een jong team van actievoerders met daarin twee WUR-studenten wil koste wat kost naar de klimaattop in Chili om daar de klimaatimpact van vliegen op de agenda te zetten. Maar hoe kom je daar zonder zelf een vervuilend vliegtuig te pakken? Door een driemaster (inclusief kapitein en kok) te huren en ruim tienduizend kilometer te…
Luuk Zegers

©Andreas Grotevent

Een boot met 26 Europese jongeren vertrekt op 1 oktober uit de Scheveningse haven. Doel: de klimaattop in Chili (2 t/m 13 december). De zeilboot zal aanmeren in Casablanca, Tenerife, Kaapverdië, Recife (Brazilië) en uiteindelijk in Rio de Janeiro. Vanaf daar vertrekt een bus richting Santiago, in Chili.

Statement tegen vliegen

WUR-student Moon Weijens (MSc International Land and Water Management) is één van de vier initiatiefnemers van het Sail to the COP project, dat ze samen met Mara de Pater (MSc Environmental Sciences), Jeppe Bijker en Lena Hartog heeft opgezet. ‘Vliegen draagt significant bij aan klimaatverandering en de luchtvaartsector groeit enorm hard, maar we zien dat luchtvaart slechts een kleine rol speelt in het klimaatdebat. Daar maken wij ons zorgen over. Door naar de klimaattop te zeilen, maakt de jeugd van Europa een statement: als we wereldwijd emissies willen terugdringen, moet je het ook over de groei van de luchtvaart hebben.’

De initiatiefnemers vroegen organisaties in verschillende Europese landen om een uitnodiging voor Sail to the COP te delen. ‘Daarop kwamen zestig enthousiaste reacties binnen’, aldus Weijens. ‘Daaruit hebben we er 22 geselecteerd. Nu zijn er nog tien plekken over aan boord, die zijn gereserveerd voor partners en experts.’

Door naar de klimaattop te zeilen, maakt de jeugd van Europa een statement

Moon Weijens

Toekomst van reizen

De boot wordt een soort varende denktank, want tijdens de oversteek gaan de passagiers aan de slag met het vraagstuk hoe de toekomst van reizen eruit moet zien. Weijens: ‘Daarbij gaat het vooral om duurzaamheid en eerlijkheid. Heel lang geleden hebben landen afgesproken dat er op vliegtickets en kerosine geen belasting wordt geheven. Maar als je de trein pakt, betaal je wél belasting. Dat is niet eerlijk en zo wordt het voor de consument aantrekkelijker gemaakt om het vliegtuig te pakken. Terwijl dat juist het meeste bijdraagt aan klimaatverandering. Dat moet anders. En dat kan je niet als land in je eentje veranderen; dat doe je samen. Daarom is de internationale klimaattop dé plek om dit aan te kaarten.’

Partners, sponsors en crowdfunding

Een zeilboot charteren is niet goedkoop. ‘We zijn bezig om geld op te halen met crowdfunding, sponsors en partners’, zegt Weijens. ‘Ook betalen deelnemers een bijdrage van 2.500 euro om mee te gaan. Partners van Sail to the COP geven ons een vraagstuk mee. Die moeten we nog ontvangen, maar van een partij als ProRail verwacht ik dat ze bijvoorbeeld vragen hoe ze mensen uit het vliegtuig en in de trein kunnen krijgen.’

De jongeren zijn nog hard op zoek naar een aantal partners en sponsoren. ‘Van themapartners die een vraagstuk meesturen tot zeilpakken en voedsel tot een advanced sail satellite voor internet, zodat we op zee updates kunnen delen.’

Voor meer informatie over de reis en de deelnemers kijk je op www.sailtothecop.com of op de Facebookpagina.

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.