WUR-student kan online studiepunten behalen in het buitenland

Wageningse studenten kunnen voortaan eenvoudig studiepunten verdienen met het volgen van online vakken in het buitenland. Samen met de universiteiten van Delft en Leiden en zes buitenlandse instellingen maakt de universiteit uitwisseling gemakkelijker.
Hoger Onderwijs Persbureau

© Shutterstock

De TU Delft biedt al jaren massive online open courses (moocs) aan en begon vorig jaar eenproef met zes andere universiteiten. Hun studenten konden daardoor ‘virtueel uitwisselen’ en bij alle zeven instellingen studiepunten behalen. Voorheen konden er wel online vakken gevolgd worden aan een buitenlandse universiteit, maar voor het tentamen moest nog wel het vliegtuig gepakt worden.

De proef was succesvol en ook de universiteiten van Wageningen en Leiden gaan nu meedoen, werd onlangs in Canada besloten. Volgens vicevoorzitter Anka Mulder van de TU Delft kennen de universiteiten elkaar goed en vertrouwen ze erop dat hun cursussen van hoog niveau zijn. Vanaf januari 2018 kunnen studenten een online cursus van hun eigen universiteit of van een van de partners volgen. Daardoor neemt het aanbod van keuzevakken enorm toe.

Naast de drie Nederlandse universiteiten gaat het om Hong Kong University of Science and Technology, Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (Zwitserland), de Amerikaanse Rice University en drie Australische universiteiten: de National University en de universiteiten van Queensland en Adelaide.

Lagere drempel

Omdat studenten met online colleges geen duizenden euro’s kwijt zijn aan vliegtickets en woonruimte in een ver land, wordt de drempel voor uitwisseling lager, zeggen de universiteiten. Wie vanwege tijd- of geldgebrek niet aan een gewone ‘exchange’ kan deelnemen, heeft nu toch de mogelijkheid om in het buitenland te studeren. ‘Als je dolgraag college wilt volgen van een bepaalde professor in het buitenland, moest je eerst gelijk voor drie maanden of een halfjaar ergens anders gaan wonen. Nu zet je gewoon je laptop aan,’ aldus WUR-woordvoerder Simon Vink.

Voor de tentamens is nog geen futuristische oplossing gevonden: die maken studenten nog gewoon in een zaaltje van hun eigen universiteit, onder toezicht van een surveillant. De docent van de instelling waar studenten het vak volgen, kijkt het tentamen na en stuurt het cijfer naar de universiteit van de student.