Organisatie - 9 februari 2016

WUR past design mobiele site aan

tekst:
Koen Guiking

De website van Wageningen UR ziet er sinds vorige week anders uit op de mobiele telefoon. Er is werk van een aangepast design gemaakt omdat het aantal mobiele bezoekers hard toeneemt, legt Dirk-Jan Melssen uit.

Mobiele site Wageningen UR aangepast

De site was bij de oplevering in 2012 al ‘responsive’ ontworpen, dus geschikt om op allerlei apparaten te bekijken, maar het kon allemaal nog een stuk beter, vond men bij Corporate communications & marketing. Gesprekken met designers over de optimalisatie van de weergave op smartphones begonnen een jaar geleden, vertelt Dirk-Jan Melssen, gespecialiseerd in online marketing.

Op de nieuwe mobiele site worden foto’s veel kleiner of soms zelfs helemaal niet getoond. Ook worden menu’s anders weergegeven en staan introductieteksten van pagina’s op ‘inklappers’, zodat de bezoeker direct door kan naar de informatie die men eigenlijk zoekt, legt Melssen uit. In een stuk dat hij onlangs publiceerde op weblog.wageningenur.nl schrijft hij meer over de aanpassingen aan de mobiele website.

Overigens kwam in 2015 nog steeds slechts 15 procent van de bezoekers op WageningenUR.nl binnen via de telefoon. ‘Maar dat was een stijging van 46 procent ten opzichte van 2014’, verduidelijkt Melssen. Tabletgebruikers waren in zowel 2014 als 2015 goed voor 7 procent van het bezoek. De rest (83 procent in 2014, 78 procent in 2015) checkte de site vanaf een desktop of laptop.
Resource-online.nl wordt al veel vaker mobiel bezocht. In 2015 kwam ruim 27 procent van de bezoekers via de telefoon op de site. In 2014 was dat 17 procent. Een toename dus van 59 procent. Ook hier gebruikte 7 procent van de websitebezoekers in 2014 en 2015 een tablet.


Re:ageer