WUR niet meer de duurzaamste uni

Eindhoven goud, Wageningen zilver. Het is even slikken, maar Wageningen University is niet langer de meest duurzame universiteit van ons land.
Roelof Kleis

© Shutterstock Na vijf opeenvolgende jaren winst, ging de SustainaBul 2018 voor het eerst sinds de invoering van de titel door Studenten van Morgen níet naar Wageningen. Op zes punten achterstand (386 om 392) eindigde Wageningen achter de Technische Universiteit Eindhoven (TUe). En dat is best erg, reageert Erna Maters van het Facilitair Bedrijf. ‘Maar Eindhoven heeft verdiend gewonnen.’

Gezinsauto

De TUE eindigde de afgelopen twee jaren achter Wageningen. Vorig jaar zelfs ruim op 21 punten. Eindhoven kreeg vooral veel lof toegezwaaid voor haar studententeams. Dat zijn groepen studenten die projecten aanpakken die vaak tot start-ups leiden. Het Solar Team bijvoorbeeld bouwt een gezinsauto op zonne-energie. Blue Jay ontwikkelt een indoor drone die als assistent in de gezondheidszorg kan functioneren.

sustainbabul.jpg

Volgens Maters is Wageningen er dit jaar minder in geslaagd om aansprekende voorbeelden van duurzame projecten voor het voetlicht te brengen. ‘Wij hebben de activiteiten rondom het thema moderne slavernij naar voren gebracht. Maar Studenten voor Morgen zag dat kennelijk niet als voorbeeld van duurzaamheid vertaald naar de samenleving. Dit geeft aan dat we voor volgend jaar beter na moeten denken over wat we doen en hoe we dat naar duurzaamheid vertalen.’

Klein verschil

Maters benadrukt verder dat het ook zijn goede kanten heeft dat Wageningen eens niet op één staat. ‘Het is goed dat andere universiteiten stappen ondernemen.’ Het verschil tussen de nummers 1-4 is met 15 punten nog nooit zo klein geweest. Dit jaar deden overigens maar 9 universiteiten en 4 hogescholen mee aan de ranking. Vorig jaar waren dat nog 20 instellingen. De organisatie wil de vragenlijst op de schop nemen, zodat het meedoen minder werk vraagt.