Beeld: Logo met de nieuwe merknaam
Het nieuwe merkenbeleid moet zorgen dat Wageningen één krachtig gezicht laat zien aan de wereld, zegt Marc Lamers, directeur Corporate Communications & Marketing. Dus komt er één naam en één logo. Per september verdwijnen elf submerken, zoals LEI, Imares en Plant Research International. De stap past volgens Lamers goed in het ideaal van One Wageningen uit het strategisch plan. Hierin wordt gestreefd naar meer interne samenwerking, tussen disciplines maar ook tussen de onderzoeksinstituten en de universiteit.
Wetenschappers die exacter willen aangeven waar ze aan werken, kunnen de nieuwe domeinnamen gebruiken, zoals Wageningen Plant Research (momenteel PRI en PPO) of Wageningen Bioveterinary Research (het huidige CVI). Nog niet alle instituten hebben een besluit genomen over hun domeinnaam.
Per september verdwijnen elf submerken, zoals LEI, Imares en Plant Research International.
Het nieuwe merk wordt zonder veel tamtam geïntroduceerd. Vanaf september verschijnt het logo op alle uitingen en voorwerpen, zoals websites, briefpapier, gebouwen en bedrijfswagens. Alleen zaken die echt in het oog springen, zoals vlaggen of grote borden worden versneld vervangen. De domeinnaam wordt straks weer wur.nl. Enkele jaren geleden verdween dit domein ten faveure van wageningenur.nl. Bestaande sitenamen blijven doorverwijzen.
Alleen voedselveiligheidsinstituut Rikilt gaat (voorlopig) niet mee in de naamswijziging. Het instituut gaat mogelijk fuseren met het laboratorium van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Een tussentijdse naamsverandering zou complicerend werken.