WUR-hoogleraar Pedro Crous benoemd tot KNAW-lid

Pedro Crous is benoemd tot lid van de KNAW. Samen met 21 anderen kreeg de Wageningse hoogleraar, die onder meer de evolutie van schimmels onderzoekt, deze erefunctie. Hij wil zijn nieuwe titel gebruiken om het belang van schimmels meer onder de aandacht te brengen.
Stijn van Gils

© Westerdijk Fungal Biodiversity Institute

De Zuid-Afrikaanse Crous maakte naam met het logisch categoriseren van verschillende soorten schimmels en schreef daarover talloze publicaties. Dit jaar nog bleek uit een analyse van de WUR-bibliotheek dat hij de op één na best geciteerde Wageninger is. Maar liefst 38 van zijn publicaties behoren tot de 1 procent meest geciteerde binnen zijn vakgebied.

Zeven universiteiten

Crous werkt slechts een gedeelte van zijn tijd in Wageningen, waar hij buitengewoon hoogleraar is en op dit moment twee promovendi begeleidt. Hij onderzoekt hier hoe schimmels zich evolutionair aanpassen aan verschillende waardplanten. Het merendeel van zijn tijd is Crous echter directeur van het Westerdijk Fungal Biodiversity Institute in Utrecht, dat één van ’s werelds grootste schimmelcollecties beheert.

Crous zette bij dit instituut, dat tot voorkort nog het Centraal Bureau Schimmelcultures heette, onder meer een deel van de MycoBank op. Met dit systeem kunnen schimmelnamen eenduidig geregistreerd worden. Daarnaast is hij nog buitengewoon hoogleraar bij zes andere universiteiten, waaronder die van Utrecht en Melbourne.

Beter imago

Telefonisch laat Crous weten zeer gelukkig te zijn met zijn nieuwe titel. ‘Ik hoorde het gisteren en was erg verrast.’ Hij hoopt de eretitel te kunnen gebruiken om schimmels een positiever imago te geven. Nu schort het daar volgens de hoogleraar aan. ‘Mensen zien schimmels vaak als iets engs, terwijl ze op veel vlakken enorm waardevol zijn. Ze kunnen planten bijvoorbeeld beschermen tegen insecten, maar ook gebruikt worden in de industrie.’ Met onder meer projecten op scholen hoopt Crous straks het positieve van de schimmel beter onder de aandacht te brengen. Hij heeft goede hoop dat de nieuwe titel daarbij zal helpen.