WUR geeft studiebeurzen aan Afrikaanse studenten

Wageningen University deelt dit jaar vijf volledige studiebeurzen ter waarde van 60.000 euro uit aan Afrikaanse masterstudenten. Voor het eerst vergoedt de universiteit alle studiekosten van deze studenten, om de terugloop van Afrikaanse studenten te beperken.
Albert Sikkema

De ‘international classroom’. ©Sven Menschel

Doel van de regeling is om de international classroom van WUR divers te houden, zegt onderwijsdirecteur Arnold Bregt. Het aantal buitenlandse masterstudenten in Wageningen stijgt, maar het aantal studenten uit Afrikaanse landen is de afgelopen jaren gedaald naar zo’n vijftig per jaar. Belangrijkste reden is dat de Nuffic minder beurzen voor studenten uit ontwikkelingslanden beschikbaar stelt. Enkele jaren geleden kreeg deze studenten nog zo’n 100 beurzen van Nuffic voor een studie in Wageningen, dit jaar nog 39. Met name studenten uit Afrikaanse landen, die nauwelijks eigen beurzenprogramma’s hebben, zijn afhankelijk van de Nuffic-beurzen.

Kwijtschelding

De universiteit kwam studenten uit ontwikkelingslanden de afgelopen jaren al tegemoet, zegt onderwijsmedewerker Eric de Munck. WUR bood aan tientallen studenten een tuition fee waiver aan, ofwel kwijtschelding van het collegegeld. Dat scheelt de studenten 18.000 euro per jaar voor de tweejarige masteropleiding. Maar de meeste Afrikaanse studenten die zo’n kwijtschelding kregen aangeboden, kwamen toch niet naar Wageningen, omdat ze de rest van de financiering voor levensonderhoud niet rond kregen.

Anne van den Ban

Het Anne van den Ban Fonds geeft jaarlijks zo’n tien beurzen aan studenten uit ontwikkelingslanden voor levensonderhoud in Wageningen. Door de tuition fee en deze beurs te koppelen, konden deze studenten nagenoeg gratis studeren in Wageningen. Met de nieuwe regeling komen daar nu vijf extra studenten bij.

De regeling gaat september dit jaar in. De universiteit heeft de eerste vijf excellente Afrikaanse studenten al geselecteerd. Het gaat om een pilot, maar naar verwachting blijft de nieuwe regeling de komende jaren van kracht.