Student - 17 mei 2018

WUR en Radboud gaan samen leraren opleiden

tekst:
Tessa Louwerens

Wageningse studenten Earth and Environment en Molecular Life Sciences die later graag voor de klas willen staan in de bovenbouw, kunnen vanaf september al binnen hun master daarvoor worden opgeleid.

© Shutterstock

De opleiding wordt aangeboden als een educatieve track ‘Academisch eerstegraads docent VO’ voor masterstudenten Earth and Environment en Molecular Life Sciences die al een minor Educatie hebben voltooid. De eerste studierichting leidt studenten op tot eerstegraads leraar natuurkunde en de tweede tot leraar scheikunde. De samenwerking start als een driejarige pilot en studenten kunnen vanaf september 2018 de educatieve track van deze masters gaan volgen. Met dit initiatief willen WUR en Radboud Universiteit (RU) een steentje bijdragen aan het terugdringen van het lerarentekort. ‘Er is met name veel vraag naar leraren voor exacte vakken’, vertelt Hetty van der Stoep, Beleidsadviseur Onderwijs en Studentzaken WUR.

Versnelde route
WUR biedt al langer de mogelijkheid om een tweedegraads onderwijsbevoegdheid te halen. Nu is het dus ook mogelijk om binnen het curriculum de eerstegraads bevoegdheid te halen, die nodig is om les te geven in de bovenbouw van havo en vwo. ‘Hiermee bieden we studenten een versnelde route naar leraarschap’, vertelt Van der Stoep. Normaal gesproken is het namelijk zo dat WUR-studenten die leraar willen worden, na hun master nog een extra jaar lerarenopleiding moeten volgen om eerstegraads docent te worden.

Twee Master diploma’s

De totale studielast van de track in de master is 30 studiepunten (EC). Van der Stoep: ‘In plaats van de reguliere masterstage volgen studenten de tweede helft van de lerarenopleiding, dat voor een groot deel ook bestaat uit een stage maar dan bij een school.’ Deze vervlechting van curricula betekent een tijdswinst van ten minste een half jaar ten opzichte van bestaande mogelijkheden om deze studies te combineren. In de zomer van 2019 worden  mogelijk al de eerste diploma’s uitgereikt. Afgestudeerde studenten krijgen er twee: hun Wageningse master en een educatieve master van de Radboud Docenten Academie.

Van Der Stoep schat dat er de komende drie jaar ongeveer twaalf studenten zullen kiezen voor de mastertrack. ‘Een handjevol klinkt niet echt veel. Maar op jaarbasis studeren er in Nederland zo’n vijftig docenten Scheikunde en Natuurkunde af.’ Sinds kort is het aantal bachelors waaraan de tweedegraads lesbevoegdheid natuurkunde en scheikunde is gekoppeld uitgebreid van twee naar negen, vertelt van der Stoep. ‘We gaan het komende jaar bekijken of we de daarop aansluitende masters ook kunnen voorzien van een educatieve track.’

Wil je meer informatie over de docentenopleiding kijk dan hier.


Re:ageer