WUR duikt op in nieuwe categorie Times-ranking

Wageningen University & Research staat in een nieuwe categorie van de gezaghebbende ranking Times Higher Education. In de ranglijst Clinical, Pre-clinical & Health komt WUR met stip binnen op plek 84.
Vincent Koperdraat

© Times Higher Education

Het is deels aan WUR zelf te danken dat de universiteit opeens terug te vinden is in een nieuwe categorie van Times Higher Education (THE). WUR gaf aan THE door op welke deelgebieden, zoals gezondheid, voeding en life scienes, er publicaties zijn geweest en hoeveel mensen er werken. Tot vorig jaar werd alleen landbouw opgegeven.

Rekenmethode

WUR had dat vorig jaar niet helder op het netvlies, waardoor de universiteit in de algemene ranking opeens een duikeling maakte. Publicaties over bijvoorbeeld voeding en life sciences telden eerst wel mee in de categorie . Vorig jaar kwam daar plots een einde aan.

Dit jaar heeft WUR de nieuwe rekenmethode wel in de smiezen. Dat heeft er al voor gezorgd dat Wageningen niet alleen in de algemene ranking zich heeft hersteld maar wat nu ook resulteert in een 84ste plek in een nieuwe categorie.

Life Sciences

In het deelgebied Life Sciences staat Wageningen nog steeds hoog genoteerd: op plaats 20 van de wereld. In vergelijking met vorig jaar een verlies van vier plekken. Dat heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de nieuwe rekenmethode.

De ranglijst van THE is gebaseerd op dertien indicatoren, zoals onderwijsomgeving, de omvang en reputatie van het onderzoek, invloed in de wetenschap via citaties, internationaliteit van het onderzoek, de staf en de studenten en mate van kennisoverdracht naar de industrie of maatschappij.

Lees ook: