WUR doet deze week zaken in China

WUR is deze week mee op de handelsmissie van premier Rutte naar China. Rector Arthur Mol tekent de komende dagen zes contracten met Chinese partners over gezamenlijk onderzoek. Ook komt er samenwerking op het gebied van biologische gewasbescherming.
Albert Sikkema

Bedrijfsbezoek van Nederlandse delegatie in Xi’an ©Vincent Koperdraat

De Nederlandse handelsmissie naar China begint vandaag en eindigt komende donderdag, op 12 april. De Wageningse delegatie, onder leiding van rector Arthur Mol, bezoekt drie Chinese steden en meerdere kennispartners.

Duurzame modernisering

In de voormalige Chinese hoofdstad Xi’an is Mol de hoofdspreker op een congres over duurzame modernisering van de Chinese landbouw. Ook tekent hij vier onderzoekscontracten. In de havenstad Guangzhou tekent hij twee contracten en bezoekt hij, net als in Xi’an, een matchmakingbijeenkomst. De tour eindigt in de hoofdstad Beijing, waar de Wageningse delegatie hoofdzakelijk de bestaande samenwerking met de Chinese Academy of Agricultural Sciences (CAAS) en Chinese Agricultural University (CAU) aanhaalt.

Plagen

WUR wil een langdurige samenwerking aangaan met het Jiangsu Research Institute en de gemeente Taizhou voor de duurzame bestrijding van ziekten en plagen in de Chinese landbouw. Gerben Messelink en Bert Lotz van Wageningen Plant Research gaan met de partners Integrated Pest Management introduceren, waaronder het gebruik van natuurlijke vijanden om plagen te bestrijden. Deze aanpak moet het gebruik van pesticiden in de Chinese landbouw fors terugdringen.

Verder gaat WUR later dit jaar een overeenkomst tekenen met de gemeente Taizhou om te gaan samenwerken op tuinbouwgebied. De contracten bedragen zo’n twee miljoen euro.

Kiwi’s

Maar WUR sluit ook kleinere onderzoekcontracten af. Zo levert Food and Biobased Research kennis over de duurzame productie en opslag van kiwi’s. China is inmiddels het land dat de meeste kiwi’s ter wereld produceert en het grootste Chinese kiwibedrijf wil de kwaliteit van de kiwi’s verbeteren.

Containers

In een ander project kijkt WUR naar de klimaatbeheersing in de containers die per spoor tussen China en Europa worden vervoerd over de New Silk Road. De koelcontainers bevatten nu vaak elektronica en gaan leeg terug naar China. Een betere klimaatbeheersing moet de containers geschikt maken voor bijvoorbeeld bloementransport vanuit Nederland naar China.

Zuivel

In Beijing bekrachtigt de delegatie vooral bestaande samenwerkingsprojecten. Zo bezoeken de Wageningers de Chinese Agricultural University (CAU), waarmee WUR het Sino Dutch Dairy Development Center heeft opgericht. Dit gezamenlijke instituut voor de Chinese zuivelsector bestaat sinds 2013 en heeft geleid tot 32 onderzoekprojecten en twintig papers. Ook leidt WUR 500 cursisten en acht Chinese promovendi op. Het center, ontstaan na de melamine-fraude, besteedt met name aandacht aan de kwaliteit en veiligheid van Chinese melk.

In Beijing gaan de partners WUR en CAAS twee bomen planten, ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Wageningse universiteit.