Wetenschap

WUR Library onderzoekt impact Elsevier-breuk

In een enquête vraagt de WUR Library onderzoekers naar hun reactie als ze de wetenschappelijke tijdschriften van Elsevier niet langer mogen inzien.
Rob Ramaker

Deze situatie wordt vanaf 1 januari de realiteit, tenzij universiteiten en het uitgeverijconcern overeenstemming bereiken over een nieuw contract. Lukt dat niet, dan worden alle tijdschriftedities vanaf 2016 ontoegankelijk voor Nederlandse wetenschappers. Deze onderhandelingen verlopen moeizaam.

De inzet van de universiteiten is dat alle Nederlandse artikelen in Elsevierbladen voortaan open acces worden. Iedereen moet de artikelen kunnen lezen zonder te betalen voor een abonnement. Elsevier voelt daar niets voor. Bovendien willen de universiteiten niet substantieel meer betalen dan voorgaande jaren.

De universiteiten lijken vastbesloten geen deal te accepteren die niet tegemoet komt aan hun eisen. Zo stelde Gerard Meijer, hoofdonderhandelaar namens de universiteiten, beginjuli in NRC dat zelfs een boycot van Elsevier wordt overwogen. De raadpleging vindt ook op andere universiteiten plaats. Aan de hand van de resultaten bekijken de universiteitsbibliotheken wat ze doen als de toegang tot Elsevier wegvalt.

De enquête suggereert enkele alternatieve manieren om artikelen in te zien, zoals het benaderen van auteurs of collega’s in het buitenland, het zoeken op online netwerken als Mendeley of betalen voor een artikel.

Lees ook