WUR Council onderzoekt uitstel WISE

De WUR Council gaat onderzoeken waarom de invoering van het nieuwe studentinformatiesysteem WISE zoveel vertraging oploopt. De medezeggenschap streeft ernaar voor de zomer met een rapport te komen.

Foto:

Grant Hutchinson

Afgelopen maart werd de invoering van WISE, gepland voor 12 april, uitgesteld. Het systeem bleek nog niet ‘volstrekt betrouwbaar en stabiel te zijn’.

Op dit moment denkt Wageningen UR na over de volgende stap. ‘We doen onderzoek naar verschillende scenario’s om toch een nieuw studentinformatiesysteem (SIS) te krijgen’, zegt Frank Bakema, directeur Education, research & innovation. Hierbij wordt met een ‘frisse blik’ gekeken. Mogelijke opties zijn het doorzetten van het huidige traject, gefaseerde invoer van WISE of de keuze voor een alternatief. Bakema hoopt begin juli de scenario’s voor te leggen aan de raad van bestuur.

Het uitstellen van WISE roept bij de medezeggenschap herinneringen op aan het mislukte projectmanagementsysteem Kameleon, zegt Marc Loman, één van de leden van de onderzoekscommissie. In mei 2012 stopte Wageningen UR hiermee, omdat het in zeven jaar niet lukte de software toe te snijden op de organisatie. ‘Het werd nooit stabiel en gebruiksvriendelijk’, zegt Loman. Tijdens een evaluatie werd aanbevolen voortaan te kiezen voor ‘bewezen technologieën, minder ambitie en safety first’.

Frank Bakema, directeur van Education, Research & Innovation

De WUR Council wil achterhalen of Wageningen UR echt naar deze lessen heeft gehandeld bij de keuze voor WISE. ‘We gaan kijken naar de besluitvorming en verantwoordelijkheden’, zegt Loman. ‘Wie heeft wat besloten op basis waarvan? Had er eerder ingegrepen moeten worden?’ Komende tijd wil de vierkoppige commissie relevante documenten opvragen en in gesprek gaan met betrokkenen. Loman is niet van plan de technische kant te onderzoeken. ‘’Dat is niet aan ons en daar hebben we de vereiste expertise ook niet voor.’

Bakema verwelkomt het initiatief van de WUR Council. ‘Het is heel goed dat de medezeggenschap hier energie in steekt.’ Zelf vindt hij dat de inzichten uit eerdere evaluaties waar mogelijk zijn gevolgd. ‘Maar je moet je realiseren dat zo’n SIS in het hart van onze administratiesystemen zit en dat studenten hier veel keuzevrijheid hebben.’ Deze factoren zouden het onmogelijk maken een panklaar SIS aan te kopen.