Wetenschap - 18 april 2016

WU-hoogleraren tekenen tegen ‘kiloknaller’

tekst:
Rob Ramaker

Zeven Wageningse hoogleraren hebben een petitie ondertekend tegen de ‘kiloknaller’. Het protest tegen prijsaanbiedingen met vleesproducten is een initiatief van actiegroep Wakker Dier.

Communicatiewetenschapper Noelle Aarts staat bovenaan de petitie tegen de 'kiloknaller'

Landelijk ondertekenden vijftig hoogleraren het pleidooi, met vanuit Wageningen een diverse afvaardiging. Het gaat om communicatiewetenschapper Noelle Aarts, voormalig bestuurslid van de stichting Wakker Dier, milieutechnologen Cees Buisman en Gatze Lettinga (emeritus), omgevingswetenschapper Esther Turnhout, socioloog Han Wiskerke en ecologen Frank Berendse (emeritus) en Karle Sikora (emeritus).

Een ‘kiloknaller’ is volgens Wakker Dier een supermarktaanbieding van vlees zonder zichtbaar welzijnskeurmerk. Dit staat haaks op hun eerdere definitie waarbij een kiloknaller onder een bepaalde veesprijs per kilo zakte die volgens de actiegroep te laag is voor verantwoorde productie. In de Volkskrant hekelt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vanmorgen de schuivende definitie. Ook merken ze op dat vlees zonder welzijnskeurmerk niet per definitie geproduceerd is in omstandigheden met laag welzijn. 

[We moeten] fatsoenlijk omgaan met mensen en dieren, ook met dieren die we houden en doden voor eigen consumptie
Noelle Aarts, persoonlijk hoogleraar Strategische communicatie

De Wageningse ondertekenaars motiveren hun steun met uiteenlopende argumenten. Zo schrijft Aarts dat we ‘fatsoenlijk [moeten] omgaan met mensen en dieren, ook met de dieren die we houden en doden voor eigen consumptie’. Het stunten met vleesprijzen zou hier haaks op staan. Berendse wil vooral een ‘volledige omschakeling naar een duurzame veehouderij’. Dit ontwikkeling moet onder meer helpen de Nederlandse natuur te herstellen. 

Wakker Dier strijdt al jaren voor meer dierenwelzijn; bijvoorbeeld voor de adaptatie van langzaam groeiende kippenrassen. Reclame- en publiciteitscampagnes – met soms expliciete naming and shaming – worden gebruikt om supermarkten en levensmiddelenmerken aan te zetten tot gedragsverandering. Ook weet de actiegroep met succes het debat te vormen met eigen woorden en frames; terminologie als ‘kiloknaller’  en ‘plofkip’  is inmiddels gemeengoed.