Studentenleven

WSKOV op uitwisseling naar Spanje

WSKOV, de Wageningse Studenten Koor en Orkest Vereniging, gaat elke vijf jaar op tournee door het buitenland. Dit jaar doen ze het anders: een uitwisseling. Komend weekend komt het Spaanse jeugdorkest Valladolid op bezoek.
Annie Berendsen

Foto: WSKOV

WSKOV, dat al bijna 80 jaar oud bestaat, heeft de traditie om elke vijf jaar op tournee te gaan. In 2012 is het orkest naar Zweden en Denemarken geweest, dus nu was het tijd voor het zonnige zuiden, zegt voorzitter van de uitwisselingscommissie Jaap Kerr. Aangezien de dirigent van het orkest Spaans spreekt, was de keuze voor Spanje snel gemaakt.

Maar het bleek lastig repetitielocaties en optredens te regelen in Spanje, vertelt Jaap: ‘Om de organisatie makkelijker te maken, besloten we contact op te nemen met een jeugdorkest daar.’ Nadat contact was gelegd met het jeugdorkest uit Valladolid, ontstond het idee om hen ook hier uit te nodigen.

LUCA

Op 22 en 23 april is het Spaanse orkest in Wageningen. Zaterdag 22 april om 8 uur ‘s avonds treden de leden op in de kerk op het Marktplein in het centrum van Wageningen.‘De toegang is gratis en iedereen is uitgenodigd om te komen kijken.’ Na dit optreden geeft IxESN Wageningen een Spaans feest in LUCA.

Na dit evenement in Wageningen staat een zomertournee naar Spanje op het programma. Van 24 tot en met 31 augustus zal WSKOV met ongeveer 100 deelnemers uit zowel koor als orkest op tournee gaan door Spanje. Naast de geplande optredens is er een goedgevuld programma. Als er genoeg gerepeteerd is, is er ook nog ruimte voor excursies en een pub quiz.

Om de concert- en repetitielocaties te financieren, is WSKOV een crowdfunding project gestart op voordekunst.nl.