Studentenleven

WSKOV 1919-2019: een eeuw studentenmuziek in Wageningen

Een wedstrijd voor Nederlandse studentenorkesten, een tournee in Limburg en Duitsland en een centennialconcert. Daarmee gaat de Wageningse Studenten Koor- en Orkestvereniging (WSKOV) dit jaar vieren dat ze al honderd jaar muziek maakt.
Luuk Zegers

De WSKOV in 2018. © WSKOV

Voor het eeuwfeest is een speciale lustrumcommissie opgericht met leden en oud-leden. Die organiseren publieksevenementen, zoals het centennialconcert in de Junushoff op 7 juni, maar ook activiteiten speciaal voor leden en oud-leden, zoals een gala en een reünistendag, vertelt WSKOV-bestuurslid Froukje Lots. ‘Ook organiseren we een ensembleconcours, waarbij studentenorkesten uit heel Nederland het tegen elkaar opnemen.’

Ontstaan in de kroeg

In 1919 zat hoogleraar wis- en natuurkunde Marie Johan van Uven in de kroeg met een paar studenten te praten over het gebrek aan een Wageningse muziekvereniging. Van Uven was eerder actief geweest bij het Utrechtsch Studenten Concert en nam het initiatief voor een muziekrepetitie in het Wageningse café Van Brummelen op 16 oktober. Op die dag is het Wageningse Studentenorkest opgericht, eerst als ondervereniging van Ceres en vanaf 1925 als zelfstandige vereniging. In 1945 richtte Van Uven ook een studentenkoor op, en in 1947 werden koor en orkest samengevoegd tot de WSKOV.

Het orkest in 1945. © WSKOV

Honderd jaar na de oprichting is WSKOV een levendige vereniging, zegt Lots. ‘Het orkest repeteert op dinsdag en het koor op donderdag. Na die repetities wordt er geborreld.’ Ook zijn er barbecues en repetitieweekenden. ‘Dan gaan we bijvoorbeeld in het bos bij Otterlo in een kamphuis zitten. Tijdens zo’n weekend repeteren koor en orkest samen, maar doen we ook activiteiten in het bos, zingen we bij het kampvuur.’ Tijdens die repetities werken de leden toe naar zomer- en winterconcerten.

Internationaal

WSKOV is inmiddels een stuk internationaler dan in de begintijd, vertelt Lots. ‘We doen eigenlijk alles in het Engels, omdat er vooral bij het koor veel internationale studenten meedoen. Dat is ook leuk als we internationale stukken spelen, bijvoorbeeld uit Estland, Rusland of China, omdat er altijd wel iemand bij zit die de taal spreekt en kan uitleggen waar het over gaat.’

Het centennialconcert van WSKOV vindt plaats op vrijdag 7 juni in de Junushoff. Studentenkaarten kosten vijf euro, reguliere tien.

Flyer voor een van de eerste WSKOV-concerten, in 1920. © WSKOV.