WK dammen in Wageningen (video)

Vandaag strijkt het WK dammen in Wageningen neer. Drie WUR-medewerkers gaan zeker kijken. Want hun clubgenoot Jan Groenendijk (18) maakt kans de jongste wereldkampioen dammen ooit te worden.
Yvonne de Hilster

<Jan Groenendijk tijdens simultaanwedstrijd tegen clubgenoten van WSDV, foto Simon Oosting>

Simon Oosting, hoofddocent bij Dierlijke productiesystemen, heeft Jan Groenendijk als klein jongetje binnen zien komen op damclub WSDV aan de Grintweg in Wageningen. ‘Kleine Jan’ werd hij genoemd. ‘Maar toen hij een jaar of 8, 10 was, was hij al beter dan ik’, zegt Oosting, die zelf in de hoofdklasse speelt, de op een na hoogste divisie in Nederland. Dat Jan zo ongelofelijk goed is geworden, noemt Oosting een verrassing. ‘Onze club heeft veel goede jeugdspelers, maar doorstoten tot de wereldtop lukt maar een enkeling.’ Groenendijk, geboren en getogen in Wageningen en deze zomer begonnen aan een studie natuur- en sterrenkunde in Nijmegen, won bij de jeugd al drie wereld- en zeven Europese titels.

Lespakket

Docent Jozef Linssen van Food quality and design herinnert zich dat Groenendijk de Wageningse damclub binnenkwam via het schooldammen. ‘Kinderen kunnen dan een gratis lespakketje van tien lessen krijgen. Jan kwam een week later terug: “ik heb het boekje uit”. Terwijl andere kinderen daar twee en een halve maand over doen. Toen kreeg hij een nieuw pakketje mee, van 20 of 40 lessen. Twee weken later stond hij weer op de stoep.’ Een geboren talent, wil Linssen maar zeggen.

Oosting en Linssen hielden de eerste dagen van het WK tussen de bedrijven door de wedstrijden in de gaten via de livestream. ‘De eerste twee partijen waren een spektakel’, vertelt Oosting. ‘Er is op een WK nog nooit zo aanvallend gespeeld. Meestal is het spel heel afwachtend, maar deze jongens zijn erin geknald.’ Dat komt ook door de opzet van het WK, aldus Oosting, want er is besloten dat wie van de 12 partijen er 3 wint, wereldkampioen is. Dat maakt spelen op remise onaantrekkelijker.

Kijken

Als Groenendijk en zijn tegenstander Roel Boomstra donderdag, vrijdag en zaterdag in Wageningen partij 8, 9 en 10 van het WK spelen, gaan Oosting en Linssen zeker even kijken. Ook clubgenoot Cor Langeveld, onderwijscoördinator bij het Centre for crop systems analysis, gaat langs op het stadhuis waar de wedstrijden vanaf 11 uur plaatsvinden. ‘Het is nog nooit gebeurd dat er twee Nederlanders om de wereldtitel spelen. Harm Wiersma was in 1984 de laatste Nederlandse wereldkampioen en ik heb Jan zien opkomen. Het is een heel bijzonder talent. Hij kan goed rekenen, is erg wilskrachtig. Dat Jan vaak in tijdnood komt tekent hem ook. Hij wil altijd het uiterste bereiken en zoekt als dammer de randen op. Zijn nuchterheid, passie en bevlogenheid zijn prachtig om te zien.’

Het mooie van live bij een wedstrijd zijn zit vooral in de entourage, aldus Linssen. ‘Dammen is geen kijksport, nee, en heel anders dan een voetbalwedstrijd. Gillen moet je buiten doen. Maar Ton Sijbrands analyseert en vertelt, en als je iets van dammen weet is het absoluut genieten.’

Mentaliteit

Of Groenendijk gaat winnen, is koffiedik kijken. Oosting: ‘Roel Boomstra is sterker als dammer, in iedere partij dreigt hij de overhand te krijgen. Maar Jan is slim en neemt veel combinaties mee. Maandag nam Jan de regie van Roel over. Dat kan ook psychologisch gaan werken.’ Linssen geeft toe dat Roel Boomstra favoriet is op basis van rating, maar hoopt op Jan. ‘Vorig jaar in Emmen heeft Jan toch op een haar na de zege in het toernooi om de wereldtitel gemist.’ Ook Langevelds hart klopt voor Jan: ‘Maar ook mijn hoofd zegt dat hij het kan, op creativiteit en zijn wedstrijdmentaliteit kan Jan wereldkampioen worden.’

Klik hier voor de livestream van de WK-partijen.

Bekijk hieronder de promotiefilm over het WK dammen.

Wereldtitel Dammen 2016: Jan vs. Roel