Wetenschap

Vrouwen zitten langer vol van drank

Vrouwen houden langer een volle maag dan mannen na het drinken van bier of frisdrank. Dit verklaart mogelijk waarom vrouwen vaak langzamer drinken en eerder last hebben van een opgeblazen gevoel.
Tessa Louwerens

© Shutterstock

Koolzuurhoudende dranken zoals bier en frisdrank zorgen ervoor dat de maag uitzet, dit kan zorgen voor buikpijn en een opgeblazen gevoel. ‘Vrouwen hebben hier vaker last van, maar het is niet duidelijk waar dit precies aan ligt’, zegt Guido Camps onderzoeker Humane Voeding. De studie is net gepubliceerd in het Journal of Nutrition.

Aan de studie deden 34 mensen mee, de helft vrouwen en de andere helft mannen. De deelnemers moesten van tevoren 3 uur vasten. Daarna kregen ze de ene keer een halve liter bier en de andere keer een halve liter frisdrank, die ze in 20 minuten moesten opdrinken. Vervolgens werd er een MRI-scan gemaakt. Camps en zijn collega’s ontdekten dat bij vrouwen de vloeistof langer in de maag blijft zitten. De hoeveelheid gas was bij mannen en vrouwen hetzelfde, dus het lijkt erop dat vooral de hoeveelheid vloeistof een verklaring is voor het opgeblazen gevoel. Over de rol van koolzuur kunnen de wetenschappers niet zoveel zeggen, omdat er in deze studie geen vergelijkende groep was die een drankje zonder koolzuur kreeg. Camps vertelt dat vrouwen in de studie wel meer misselijkheid rapporteerden dan mannen. ‘Dat komt waarschijnlijk direct door die langzamere maaglediging.’

Een doorsnede van de maag bij een man (links) en een vrouw (rechts) na het drinken op hun rug in de MRI scanner. De wittige laag is vloeistof en de zwarte laag erboven lucht. De maag rechts is veel groter dan links.  © Guido CampsEen doorsnede van de maag bij een man (links) en een vrouw (rechts)

na het drinken op hun rug in de MRI scanner. De wittige laag is vloeistof en de zwarte laag erboven lucht. De maag rechts is veel groter dan links. © Guido Camps

Camps heeft nog geen exacte verklaring voor het gevonden verschil tussen mannen en vrouwen. ‘We vermoeden dat de langzamere lediging komt doordat sommige vrouwelijke hormonen de maag remmen. Echter we hebben de hormonen niet gemeten, dus daar kunnen we nu verder geen uitspraak over doen.’ Uit eerdere studies blijkt wel dat vrouwen zich sneller vol voelen dan mannen, ook al is hun maag even veel opgerekt. Die hogere gevoeligheid in combinatie met een langzamere maaglediging, kunnen verklaren waarom vrouwen sneller last lijken hebben van een opgeblazen gevoel. En dus niet per se de hoeveelheid gas.

De resultaten zijn volgens Camps ook relevant voor medisch en voedingsonderzoek. Daar worden namelijk standaardtijden gebruikt voor de tijd die de maag erover doet om leeg te worden. ‘Ons onderzoek, samen met een aantal voorgaande onderzoeken die in deze richting wijzen, geeft aan dat er behoefte is voor losse referenties voor mannen en vrouwen.’

Lees ook: