Wetenschap - 2 maart 2016

Vrouwelijke docent krijgt lager cijfer

tekst:
Hoger Onderwijs Persbureau,Koen Guiking
4

In studentevaluaties krijgen vrouwelijke docenten gemiddeld lagere cijfers dan hun mannelijke collega’s. Dat kan hun carrière schaden, waarschuwen onderzoekers van het Rotterdamse instituut ISS.

Vrouw voor de klas

Vrouwelijke docenten maken door de lagere beoordelingen elf procent minder kans om op te klimmen tot universitair hoofddocent dan mannelijke docenten, stelt het International Institute of Social Studies van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De onderzoekers bestudeerden 650 vakevaluaties van in totaal 272 vakken. Dit waren allemaal vakken, gegeven door ISS zelf, waar zowel mannen als vrouwen voor de klas stonden. Het instituut heeft veel studenten uit ontwikkelingslanden en 'landen in transitie', maar een minder hoge waardering voor vrouwelijke docenten is ook al in meerdere studies aangetoond onder westerse studenten.

De onderzoekers hebben de resultaten voor uiteenlopende effecten gecorrigeerd. Zo krijgt de cursusleider vaak een hogere beoordeling dan de andere docent, maar ook als daarvoor gecorrigeerd wordt, kan het verschil niet worden verklaard. Hetzelfde geldt voor leeftijd. En ook de wetenschappelijke kwaliteit van de docenten (de impact van hun publicaties) verandert niets aan de uitkomst. Voor de zekerheid keken de onderzoekers nog of uitschieters naar boven (heel goede mannelijke docenten) of naar beneden (heel slechte vrouwelijke docenten) de uitkomst verstoorden, maar nee.

De onderzoekers konden niet zien of vrouwelijke studenten anders oordelen dan mannelijke studenten, omdat studenten de evaluaties anoniem invullen. Wel was opvallend dat bij vakken over gender de beoordeling van de docenten niet beïnvloed werd door het geslacht. 'Wat suggereert dat studenten gevoelig te maken zijn voor gender issues', aldus de auteurs van de publicatie.

Overigens bleek de ethniciteit van docenten geen invloed te hebben op de uitkomsten van de evaluaties. Studenten zijn dus wel seksistisch, maar niet racistisch.

Lees meer over gender issues:

Re:acties 4

  • Martijn de Groot

    De carrière van vrouwen wordt toch niet beïnvloed door de vergelijking met hun mannelijke collega's? Hun toekomstige werkgevers gaan niet vragen: 'Was je slechter of beter dan de mannen die hetzelfde deden?' Ze zullen willen weten wat voor beoordeling de vrouwen hadden. Was die goed - prima. Was die matig of slecht, dan levert dat wellicht bedenkingen op, los van de vraag of er mannelijke collega's beter of slechter waren.

    Reageer
  • Nicole

    De conclusie impliceert inderdaad dat de mannen en vrouwen even goed les zouden geven. Maar dat hoeft toch niet zo te zijn?

    Reageer
  • Een vrouw

    Conclusie: studenten zijn seksistisch... Serieus? Het zou er bijvoorbeeld niet aan kunnen liggen dat vrouwen gewoon minder goed zijn in informatie overbrengen? Dat mannen sneller 'to the point' komen en in minder woorden kunnen uitleggen wat ze bedoelen?
    Wanneer snappen mensen nou eens dat man en vrouw wel gelijkwaardig zijn maar niet gelijk. Ik ben dat hele feministische gedoe zo zat!

    Reageer
  • Kees

    Studenten zijn dus wel seksistisch, maar niet racistisch.

    Is dit een conclusie van de journalist of van het ISS? In beide gevallen schokkend.

    Reageer

Re:ageer