Student - 21 februari 2013
Vrijheid op wielen
Bepakt met zwem- en picknickspullen rij ik op een zonnige dag met een vriendin naar het strand. Of waarheen dan ook. Want met de auto heb je alle vrijheid. Maar de afgelopen jaren heeft dit gevoel van vrijheid langzaam andere vormen aangenomen. De rechthoekige vorm van mijn mobieltje met internetverbinding, wel te verstaan.

In de Verenigde Staten daalde de autoverkoop aan 18 tot 34 jarigen de afgelopen vijf jaar met 30 procent. En ook in Europa zijn de autoverkopen gedaald, in 2012 in een jaar tijd met 8,2 procent. Volgens een onderzoek van de Fietsersbond pakken Nederlanders minder vaak de auto door de introductie van de OV-fiets. Maar natuurlijk heeft ook de economische crisis ermee te maken. Na mijn studententijd is het al lastig om aan een baan te komen, en een auto koop ik sneller als ik meer zekerheid heb. Ook de opkomst van verschillende initiatieven zoals Greenwheels en SnappCar maakt het makkelijk om zonder eigen auto toch de vrijheid te hebben om overal heen te gaan. Helemaal als je in de stad woont. Ik denk dat dit gevoel van keuzevrijheid toch de essentie is voor de daling in auto-aankopen. Vrijheid is niet alleen meer de mogelijkheid om in je eigen bezit op wielen overal heen te rijden, vrijheid is mobiel zijn, gaan en staan waar je wilt, de snelste reisroute zoeken op je 9292-app, de Greenwheels pakken naar Groningen en whatsappen met je vrienden. De auto maakt de wereld kleiner. Internet ook.