Vrede in Colombia, en wat dan?

Wat betekent een eventuele vrede in Colombia voor de ontwikkeling van het platteland? In Forum vindt een driedaags symposium plaats over dit onderwerp.
Roelof Kleis

De vredesbesprekingen in het Cubaanse Havana zijn in een beslissende fase. Vorige maand werd een voorlopig akkoord bereikt tussen de onderhandelaars van de FARC en de Colombiaanse regering. Reden voor de Boerengroep en de leerstoelgroep Sociologie van Ontwikkeling en Verandering om een symposium te organiseren.

Het symposium (Rural development, peace talks and peace-building in Colombia) vindt morgen, donderdag en vrijdag in de avonduren plaats. Op het programma staan lezingen engesprekken met een Colombiaanse parlementslid, vertegenwoordigers van boerenorganisatie, de directeur van het Land Restitution Office en een docent van de Externado University. De reeks sluit op vrijdagavond met een gesprek via skype met een FARC-onderhandelaar inHavana.

Naast het formele gedeelte is er ruimte voor film, fotografie en muziek. De aftrap vindtwoensdagmiddag plaats met de opening van de foto-expositie Ruralities in Orion (the Spot). Op woensdag (Forum) en vrijdag (Orion) worden korte films vertoond van de Colombiaanse filmmaker Mario Niño Villamizar. Het symposium sluit vrijdag avond af met een Latin Peace Party in Orion dat tot diep in de nacht zal duren.

Een van de initiatiefnemers van het symposium is Julian Cortes, voormalig politiek gevangene die op dit moment een masterstudie doet in Wageningen. Resource sprak vorige maand met hem naar aanleiding van de ontwikkelingen in het vredesproces. Cortes is bezig in Wageningen een groep te vormen die onderzoek doet naar de implementatie van vrede op het Colombiaanse platteland.