Voor een prikje op reis

Je wilt op vakantie, maar hebt geen geld? Geen zorgen, er zijn manieren om met een klein budget toch wat van de wereld te zien. En vaak leveren ze een mooiere ervaring op dan wanneer je de standaard toerist uithangt.

Drie manieren om met een klein budget toch wat van de wereld te zien:

COUCHSURFING

Overnachtingen een te grote aanslag op het vakantiebudget? Meld je aan als couchsurfer. Door Rob Ramaker Ooit waren jongeren in hun vakantie aangewezen op de jeugdherberg, waar ze tot 30 euro per nacht neertelden voor een plekje in een tochtige slaapzaal, met als bonus de kruidige zweetlucht van je bovenbuurman. Dankzij de website Couchsurfing behoort dit tot het verleden. Online stellen miljoenen mensen daar een slaapplek ter beschikking voor jouw vakantieovernachting. Gratis. Om hiervan te profiteren maak je een profiel aan waarop je vertelt over je reizen, interesses en persoonlijkheid. Laat bekenden verklaren hoe tof en betrouwbaar je bent. Vervolgens mail je leuke en positief beoordeelde hosts met de vraag of je bij hem/haar mag surfen. Let wel, zorg dat jij reizigers ook iets te bieden hebt. Couchsurfers zijn heel sociale, avontuurlijke en gulle mensen. Vaak willen ze dingen met je ondernemen of je zelfs rondleiden. Daarnaast vinden ze het leuk als je een cadeau uit je thuisland meeneemt. De afgelopen twee jaar heb ik zelf gesurft op matrassen, luchtbedden en soms in een heus logeerbed. Ik mocht aanzitten bij een Deens feestmaal, ben doorgezakt met een Zwitsers-Italiaanse kunsthistoricus en vond de beste plekjes voor death by English coffee. Couchsurfing is dus niet alleen goedkoper voor eenieder onder DUO-juk. Je geniet meer van het echte stadsleven dan zij die van de ene tourist trap naar de volgende trekken. Deze tip heeft voor singles een happy end. Hoewel de site het namelijk expliciet verbiedt, is het een publiek geheim dat surfen vaak leidt tot vrijblijvende seks met exotische vreemdelingen. Neem wel je voorzorgsmaatregelen om onverwachte, gratis souvenirs te voorkomen.

Tip van Rob: Wees dankbaar voor de gastvrijheid en gedrag je sociaal. Mensen die zich gedragen alsof ze in een gratis hotel zijn, hoeven niet te rekenen op positieve beoordelingen.

LIFTEN

Geen geld voor een vliegticket of benzine? Probeer dan je bestemming te bereiken door te liften. door Marlies Bos Liften; zonde dat het zo weinig meer gebeurt! Het is niet alleen gratis; het is ook gaaf om zoveel mensen te ontmoeten. Die vinden het vaak zelf ook leuk om wat gezelschap te hebben, en dat kan leuke gesprekken opleveren. Meestal gewoon over werk, studie e.d., maar soms ook een stuk interessanter. Zoals een man met wie ik eens meereed, die niks van geloof moest hebben. Ik ben zelf christen, dus een boeiende discussie volgde. Een vriendin van me trof iemand die 3 uur lang onafgebroken over aliens zat te praten. Natuurlijk heeft liften ook een keerzijde: lang wachten is soms onvermijdelijk. Ook komt het voor dat je langs de kant van de weg moet overnachten als je het niet in een dag redt. Echter, wanneer je deze nadelen voor lief neemt, kan liften een mooie ervaring zijn. Sommige mensen vinden liften eng. Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant ken ik zelf eigenlijk helemaal geen ‘enge’ verhalen. De meeste automobilisten zijn gewoon normale mensen net als jij en ik. Al is als meisje alleen liften natuurlijk niet echt verstandig.

Tip van Marlies Stap nooit uit midden in grote steden en op plekken waar nauwelijks te stoppen valt (ideaal zijn benzinestations). Kijk goed op de kaart, en zet natuurlijk je allervriendelijkste glimlach op.

MUZIEKFESTIVALS

Lowlands te duur of te mainstream? Kijk dan eens over de grenzen! Door Linda van der Nat Colours of Ostrava, 12 juli – 15 juli Ostrava, Tsjechië Het muziekfestival in Ostrava viert dit jaar zijn tiende verjaardag. Optredens van onder andere: Alanis Morissette, Mogwai en The Flaming Lips Kosten: 75,40 euro (festival + camping) Airbeat One, 12 juli- 15 juli Neustadt-Glewe, Duitsland Bij Airbeat One draait het vooral om dansen, dansen, dansen. De ons welbekende Fedde le Grand draait ook een setje. Kosten: 74 euro (festival + camping)

Ilosaarirock Festival, 13 en 14 juli Joensuu, Finland Zoals de naam al doet vermoeden, hier vooral rockers op het podium. Maar ook ruimte voor metal en folkmuziek, zoals Antony & The Johnsons. Kosten: 75 euro (festival + camping)

Tramlines UK, 20 juli – 22 juli Sheffield, Groot-Brittannië Op zeventig verschillende locaties en vier hoofdpodia, waaronder eentje in de universiteit van Sheffield. Optredens van allerlei bands, het genre varieert van ‘indie rock’ tot ‘ninja tune’. Kosten: gratis Positivus Festival, 20 juli – 21 juli Salacgriva, Letland Het grootste en best bezochte muziekfestival in de Baltische staten. In de line up onder andere Damien Rice, Keane en Manic Street Preachers. Naast muziek ook sport, theater en film Kosten: 52,10 euro (festival + camping) Przystanek Woodstock Festival, 2 augustus – 5 augustus Kostrzyn, Polen In het altijd pittoreske Kostrzyn vindt jaarlijks het Poolse Woodstock plaats. Volgens de organisatoren het grootste openluchtfestival van Europa. Optredens van Damian Marley en Shantel. Kosten: gratis Arenal Sound, 2 augustus – 5 augustus Castellón, Spanje Zon, zee, strand, wat wil een mens nog meer? Muziek! Op het podium staan Kaiser Chiefs, The Ting Tings en Chrystal Fighters. Kosten: 60 euro (festival + camping) Op www.festivalsearcher.com vind je nog veel meer muziekfestivals in Europa.