Student - 11 januari 2010

Voor de leeuwen van havo 4

Twee afgestudeerde high potentials van Wageningen Universiteit proberen anderhalf jaar tijd het leraarschap uit. ‘Het is niet de goede tijd voor een baan in het bedrijfsleven.’

Bram Winkelman buigt zich over de resten van een ree tijdens een veldpracticum forensische entomologie voor vierdeklassers.
Allebei hebben ze een ouder die docent is. En beiden wilden niet verder in het academisch onderzoek. Cazimir ten Brink en Bram Winkelman zijn in 2009 afgestudeerd aan Wageningen Universiteit en doen mee met het landelijke pilotproject 'Eerst de klas'. In anderhalf jaar behalen ze hun lesbevoegdheid, doen ervaring op in het onderwijs en oriƫnteren zich op beroepsmogelijkheden in het bedrijfsleven. En dat tegen een voltijdsalaris. Vanaf januari 2010 worden ze voor de spreekwoordelijke leeuwen geworpen, in hun geval klas 4 en 5 van havo en vwo.
'Het liefst zou ik op de researchafdeling bij een bedrijf werken. Maar met de economische crisis is het daar de verkeerde tijd voor. Lesgeven was eigenlijk plan B', vertelt Cazimir ten Brink, die moleculaire levenswetenschappen heeft gestudeerd. Net als de achttien andere geselecteerde deelnemers van 'Eerst de klas' is Ten Brink een zogeheten high potential, een veelbelovende afgestudeerde. Bijna al zijn studiegenoten zijn AIO geworden, maar dat is niets voor hem. 'Op een vakgroep werken veel vakidioten. Het kan sociaal gezien erg tegenvallen.' De klas biedt een mooie kans om tegen een goed salaris ervaring op te doen. Ten Brink: 'Normaal gesproken moet je een jaar extra studeren om de lerarenopleiding te doen.' Na anderhalf jaar hoopt hij alsnog in het bedrijfsleven aan de slag te kunnen.
Groeimogelijkheden
Crisis of geen crisis, Bram Winkelman wil het programma graag volgen om te bekijken of het onderwijs echt iets voor hem is. Toen hij biologie ging studeren, riep hij dat hij nooit leraar wilde worden, omdat veel biologen in het onderwijs terecht komen. Maar gaandeweg merkte hij dat het onderzoek niets voor hem is. 'Ik wil graag iets vasts doen, met toekomst en groeimogelijkheden.'
Winkelman deed als student-assistent ervaring op met lesgeven en werkte net als Ten Brink voor het NLT-team van Wageningen Universiteit, dat modules ontwikkelt voor het keuzevak Natuur, Leven en Technologie voor de bovenbouw van middelbare scholen. Winkelman organiseerde voor het NLT-team een veldpracticum forensische entomologie voor een klas 4 vwo'ers. 'Het is erg leuk als je ze enthousiast kunt maken en fanatiek bezig ziet.'
Politiegentje spelen
Ten Brink gaf tijdens zijn studie al eens twee maanden scheikunde aan een havo-eindexamenklas. 'Ik had echt het idee dat ik iets stond te doen dat overkwam. De leerlingen deden heel goed mee. Maar dat waren wel allemaal meisjes.' Als leraar wil hij streng maar rechtvaardig zijn, net zoals zijn vader. 'Ik hoop dat ik geen politieagentje hoef te spelen.' Volgens Winkelman hoeft Ten Brink daar niet bang voor te zijn. Toen de klas aspirant-docenten elkaar les gaf, bleek Ten Brink de strengste docent.

Re:ageer