Wetenschap
Voeding

Volkorenbrood is wel degelijk gezond

Voedingshoogleraar Frans Kok begint onderhand een beetje vermoeid te raken van alle beweringen over de (on)gezondheid van ons voedsel die geregeld de kop opsteken. Laatste voorbeeld is de bewering van bakker Menno ’t Hoen op de opiniepagina van de Volkskrant dat volkorenbrood ongezond en dikmakend is. Klinkklare onzin, vindt Kok.

Je verwacht niet dat een bakker zich kritisch uitlaat over brood, maar ‘t Hoen keert zich tegen de campagne van het Voorlichtingsbureau Brood dat volkorenbrood altijd gezond is. Brood, dat veel koolhydraten bevat, jaagt onze bloedsuikerspiegel omhoog, sneller dan suiker en slagroomtaartjes dat doen. Als gevolg maakt ons lichaam in korte tijd veel insuline aan om de suikers uit brood om te zetten in vet, beweert de bakker. Door veel brood te eten, houden we de bloedsuikerspiegel hoog, waardoor we het opgeslagen vet niet afbreken. Kort en goed: brood, ook volkorenbrood, maakt dik. Onzin, aldus de voedingshoogleraar. Bij voedingsmiddelen kun je onderscheid maken tussen snel en langzaam afbreekbare koolhydraten. Groenten, fruit en volkorenbrood hebben complexe koolhydraten die langzaam worden afgebroken, doceert Kok. Sterk bewerkte producten hebben vooral snel afbreekbare koolhydraten die snel in de bloedbaan worden opgenomen. Het is dus precies andersom dan de bakker beweert, stelt Kok: volkorenbrood leidt niet tot grote pieken in de bloedsuikerspiegel. Bewerkte tarwe in witbrood, witte rijst, en cornflakes leidt juist wel tot zo’n glucose boost. Zes a zeven sneetjes volkorenbrood – niet te verwarren met bewerkt bruin brood – per dag is prima. Kok moet wel vaker mythes en fabels over ons voedsel die de pers halen, ontkrachten. Vorig jaar schreef hij daarom een boek waarin hij de pseudowetenschap over ons voedsel onder de loep nam: Gezond eten, gewoon doen. Daaruit kan hij nu rijkelijk citeren, want de nieuwe ‘theorieën’ over ons voedsel blijven komen. Er zijn nu eenmaal zestien miljoen experts op het gebied van voeding.