Wetenschap - 22 mei 2008
Voedselfabrikant in crisis moet expertise tonen
De schakel in de voedselketen waar consumenten hun vertrouwen in de voedselveiligheid vooral op baseren, is niet de landbouw, niet de overheid, niet de retail, maar de voedingsindustrie. Dat schrijven Wageningse consumentenwetenschappers binnenkort in Appetite.
Zo ontdekte De Jonge niet alleen dat de voedingsindustrie van alle ketenpartijen het zwaarste stempel drukt op het idee van de voedselveiligheid, maar ook welke eigenschappen van de partijen consumenten het meest belangrijk vinden.
‘Voor de keten als geheel vinden consumenten vooral de zorg voor het welzijn de belangrijkste eigenschap’, zegt de aio. ‘Maar als het alleen om de overheid gaat, dan vinden consumenten dat de overheid vooral geen informatie achter moet houden, en transparant moet zijn. Als het gaat om levensmiddelenfabrikanten, dan baseren consumenten hun vertrouwen niet alleen op de zorg van de bedrijven voor het welzijn van de consumenten, maar ook voor de expertise en de competentie die bedrijven bezitten. Bedrijven moeten in tijden van crisis dus laten zien dat ze deskundig zijn en hun zaken op orde hebben.’