Wetenschap - 1 januari 1970

‘Voedselcrises zijn het werk van de media’

Europese experts op het gebied van de voedselveiligheid hebben geen hoge pet op van de media. Volgens hen zijn de recente voedselcrises vooral het werk van journalisten. Dat blijkt uit een Wagenings onderzoek onder consumenten en experts in vijf Europese landen.

Volgens de experts maken de media consumenten onnodig ongerust. Vooral de neiging van journalisten om meerdere bronnen te raadplegen, en dan experts met verschillende meningen tegenover elkaar te zetten, zou consumenten op het verkeerde been zetten. Problematisch is ook dat de media gedurende een korte tijd veel berichten over een onderwerp, en er daarna geen aandacht meer aan besteden, ook als de overheid wel persberichten over datzelfde onderwerp naar buiten brengt.
‘Consumenten zijn minder negatief over de media’, aldus dr. Ellen van Kleef, die is verbonden aan de leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag. ‘Zij begrijpen ook wel dat de media geld willen verdienen, en niet als taak hebben om de consument te beschermen.’
Het onderzoek, dat binnenkort verschijnt in het tijdschrift Appetite, is de weerslag van groepsgesprekken met vier focusgroepen van experts en consumenten. ‘We wilden met de gesprekken boven tafel krijgen wat volgens consumenten en experts de beste manier is om met voedselveiligheid om te gaan’, zegt Van Kleef. ‘We zijn die punten nu aan het toetsen in grote surveys.’ Het onderzoek maakt deel uit van het Europese project Safe Foods.
Uit het onderzoek kwam verder dat de Denen het meest tevreden zijn over de manier waarop hun land voedselveiligheid aanpakt. ‘Denen maken zich er niet zo druk over’, zegt Van Kleef. ‘De overheid zorgt er goed voor, denken ze. Voor de Denen is voedselveiligheid een vanzelfsprekendheid, maar voor de Griekse deelnemers in ons onderzoek was het dat niet. Grieken denken dan ook negatiever over de manier waarop hun land voedselcrises oplost dan Denen.’ / WK

Re:ageer