Organisatie - 1 januari 1970

VoIP is dood, lang leve VoIP

Het moest een primeur voor Nederland worden, maar het werd een flop. Ruim twee jaar geleden introduceerde de SSHW samen met telecomaanbieder Vocalis de VoIP-technologie, ofwel bellen via internet, als alternatief voor de afdelingstelefoon van KPN. Na twee problematische jaren lijkt de lijn nu definitief stil te blijven.

Twintig huurders gingen drie jaar geleden in een pilot met een speciale telefoon bellen via de netwerkaansluiting die in alle SSHW-kamers aanwezig is. Eind 2003 werd het proefproject met succes afgerond. Daarop besloot de SSHW de KPN-abonnementen voor de gemeenschappelijke telefoons op te zeggen. De studentenhuisvester zag zich hiertoe genoodzaakt, omdat huurders steeds vaker hun rekening niet betaalden en de schulden opliepen. Afdelingen konden het abonnement van de SSHW overnemen of overschakelen op VoIP. Voordelen van het nieuwe systeem waren dat studenten een eigen nummer hadden, vanaf hun eigen kamer konden bellen en middels een beltegoed zelf opdraaiden voor de kosten voor het bellen naar vaste lijnen. Die belkosten waren vaak flink lager dan de tarieven die de KPN berekende.
Maar na de grootschalige introductie ging het al gauw mis. Studenten klaagden steen en been over wegvallende verbindingen en rare geluiden op de lijn. Als oorzaak werd de beperkte capaciteit van het systeem aangewezen, die daarop werd vergroot. Dat verbeterde de situatie en het aantal gebruikers groeide tot zo’n vierhonderd. Maar eind 2004 ging het weer mis. Onder meer door een gehackte server konden VoIP-gebruikers wekenlang niet bellen. Even leek het erop dat de nieuwe VoIP-aanbieder Com4tel soelaas kon bieden. Maar na een veelbelovende start geeft de dienst al enkele maanden geen signaal meer. Netwerkproblemen, zo luidt het verhaal.
Hoeveel mensen er nog over een VoIP-toestel beschikken weet geen van de betrokkenen. Zelfs de Tell-Me winkel in Wageningen die lange tijd de telefoons en kaarten met beltegoed verkocht, zegt geen contact meer te krijgen met Com4tel. Terugkijkend noemt adjunct-directeur Jan Harkema van de SSHW het een experiment dat niet goed heeft uitgepakt. ‘De eerste tests waren veelbelovend, maar wij hadden niet kunnen voorzien dat de betrokken partijen hun afspraken niet zouden nakomen. Het is hoogst ongelukkig gelopen’, aldus Harkema. Van de toegezegd afdelingsvariant van het VoIP-toestel is het zelfs nooit gekomen; die bleek technisch onhaalbaar.
De meeste SSHW-bewoners hebben inmiddels zelf een KPN-abonnement afgesloten, gebruiken hun mobiel of bellen met - veelal gratis - VoIP-programma’s via hun computer.
Terwijl grote telecomaanbieders als UPC en KPN hun diensten uitbreiden met internetbellen, is het Wageningse VoIP-experiment op sterven na dood. VoIP is dood, lang leve VoIP. / JH

Re:ageer