Wetenschap

Vlotte presentatie van wetenschap op FameLab

De FameLab voorronde in Wageningen is gewonnen door Tim Hofmeester en Nikki Mascarenhas. Zij gaan door naar de landelijke finale van deze wetenschapscommunicatiewedstrijd, op 22 april in Utrecht.
Koen Guiking

Nikki Mascarenhas (tweede van links) en Tim Hofmeester (midden) zijn de winnaars van FameLab Wageningen. Foto: Wageningen University.

Drie minuten. Zo lang kregen de vijftien kandidaten op vrijdagmiddag 4 maart om te vertellen wat hun onderzoek zo leuk en relevant maakt. De deelnemers hadden zich duidelijk goed voorbereid want ze leverden stuk voor stuk enthousiasmerende pitches af. De onderwerpen liepen uiteen van de bijwerkingen van het opruimen van olievervuiling in de Golf van Mexico tot het fokken van kippen die minder snel ziek worden. Boeiend waren ook de presentaties over het teleporteren van quantumdeeltjes, over in Nederland overwinterende ganzen die zonder tussenstops naar de poolcirkel vliegen om de klimaatverandering bij te houden en over virussen die van hun gastheer zombies maken die precies doen wat het virus wil.

In zijn winnende pitch vertelde Tim Hofmeester dat kinderen onterecht bang gemaakt worden voor de grote boze wolf. ‘Je zou banger moeten zijn voor kleine muizen dan voor de wolf’, hield hij zijn toehoorders voor. Waarom? Omdat er een verband is tussen de afwezigheid van grote carnivoren en de aanwezigheid van teken die de ziekte van Lyme overbrengen, legde hij uit. Die teken worden namelijk vooral verspreid door knaagdieren, aldus Hofmeester. In gebieden met grote roofdieren blijven populaties prooidieren kleiner en verspreiden teken zich dus ook minder snel.

De andere winnaar, Nikki Mascarenhas, sprak over het ‘bystander effect’. Mascarenhas studeert Artificial Intelligence in Groningen en Industrial Design in Eindhoven, maar haar pitch ging over menselijk gedrag. Als er iemand valt op een drukke straat, schieten de omstanders vaak niet te hulp. ‘Dat komt omdat iedereen zich maar voor een heel klein deel verantwoordelijk voelt’, legde de student helder uit. ‘Maar je kunt de verantwoordelijkheid van de groep verschuiven naar één persoon, door te zeggen: “Jij daar, kom help me alsjeblieft.”.’