Wetenschap

Vliegkunst natuurfilm dankzij Wageningse camera

De sterk vertraagde natuurbeelden in De Nieuwe Wildernis zijn door de Wageningse Vliegkunstenaars opgenomen. Zondag beleefden ze hun eigen première in het Heerenstraattheater.
Roelof Kleis

‘Ik loop nog net niet naast mijn schoenen’, geniet Kiki Lameer nog na. Haar naam staat op de aftiteling van de film. Zij schoot de beelden van de duikende ijsvogel. ‘Gaaf hè.’ De Amsterdamse is een van de deelnemers aan Vliegkunstenaars, het project waarmee Wageningen drie jaar geleden de Academische Jaarprijs won. Doel van het project was om de vliegbeweging met snelle camera’s in beeld te brengen.

De snelste onder die snelle camera’s is de Phantom, die maximaal 7500 beelden per seconde kan schieten. Het peperdure ding leverde schitterende film op. Niet vreemd dus dat de makers van De Nieuwe Wildernis zich tot de Wageningse Vliegkunstenaars richtten om plaatjes te schieten voor de film. Lameer, reder in het dagelijks leven, aarzelde geen seconde toen een oproep uitging om vrijwilligers.

In mei dit jaar lag ze met haar zeilboot in de haven van Lelystad. Vandaar trok ze een keer of vier de Oostvaardersplassen in om opnames te maken van ijsvogels. Uren wachten in je eentje in een schuilhut op die paar seconden waar het om draait. Maar dat is het volgens Lameer dubbel en dwars waard. ‘Dit is mooier dan een detectivefilm. Zeker die opnames met de high-speed camera.’

Dit is mooier dan een detectivefilm

Kiki Lameer

Filmen met duizend of meer beelden per seconde is heel iets anders dan met een gewone camera. Dat is ook de reden dat de regisseurs van De Nieuwe Wildernis de klus uitbesteedden. Alles moet klaar zijn voor die paar seconden die je kunt filmen. Daarna is het geheugen vol. En ondanks alle voorbereiding kan het natuurlijk altijd mis gaan.

De ijsvogel in de film zien we bijvoorbeeld wel duiken, maar niet zijn prooi opeten. Lameer: ‘Dat heb ik dus net gemist. Ik was een beetje verrast door de duik. Ineens hoorde ik een plons en instinctief druk je dan op de knop om de camera stil te zetten. Net iets te vroeg dus. Het opeten van het visje stond er niet op. Daar baal ik nog steeds van.’ De ijsvogelbeelden zijn overigens met 700 frames per seconde genomen. ‘Voor de vleugelslag had dat eigenlijk wel iets meer mogen zijn, maar dat kon niet omdat er te weinig licht was.’

Bij de Wageningse première waren ook (veld)regisseur Ruben Smit en geluidenman Henk Meeuwsen aanwezig. Lameers beelden zijn de enige die in de film terecht zijn gekomen. Snelle opnames van kikkers, gemaakt door Hilco Jansma, worden uitgezonden in de tv-versie van De Nieuwe Wildernis, een drieluik dat in december wordt uitgezonden.

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.