Student - 9 november 2006

Vincent is vet

Een minuscuul blauw autootje rijdt door een lieflijk landschap. Het is Vincent the Vet, op weg om het leven van dieren en hun tobberige eigenaren te veraangenamen. Studenten Diermanagement van Van Hall Larenstein in Leeuwarden bedachten de cases voor het educatieve computerspel voor vmbo-leerlingen, waarin Vincent de hoofdrol speelt.

Moeten de teennagels van een varkentje geknipt worden? Vraag het Vincent. Deze schapen hebben een blauwe tong - hoe kan dat nou? Vincent the Vet legt het allemaal uit. Maar voordat Vincent zijn weetjes rondstrooit worden de dierhouders eerst, aan de hand van zes vragen, getest op wat ze al weten. Case afgehandeld? Punten gescoord? Daar gaat het autootje weer, op naar de volgende missie.
‘Dit had ik op de middelbare school ook wel willen doen’, zucht Ralph Frissen bij het bekijken van de ruwe versie. Ralph is één van de studenten die de vijftig cases voor het computerspel hebben bedacht en uitgewerkt. Elke case heeft een eigen symbool dat ergens op de plattegrond te vinden is. De vmbo-leerlingen moeten zelf de kortste route langs de opgegeven cases bepalen. ‘Om te voorkomen dat het in een racespelletje ontaardt, kunnen zij punten verdienen met de vragen’, licht projectcoördinator Hendrik Boekhoud toe. ‘Punten en snelheid bepalen de eindscore.’ In het begin zal het spelelement de boventoon voeren, verwacht Boekhoud, maar uiteindelijk gaat het er om de interesse van de jongeren te wekken voor de wijze waarop je met dieren omgaat.
Hans Hopster, lector Dierwelzijn aan Van Hall Larenstein kreeg het idee voor het interactieve spel toen hij thuis op de computer Kolonisten van Catan speelde. De opzet van het populaire computerspel leek hem bij uitstek geschikt als onderwijsinstrument om gezondheid en welzijn van dieren bij scholieren onder de aandacht te brengen. Boekhoud gaf het concept vervolgens vorm en charterde een paar collega-docenten, onder wie tekenaar Derek Kuipers, om het spel low budget te gaan maken.
‘We hebben bij elke case Derek ook een voorstel gedaan voor het plaatje’, vertelt studente Susan Megens. In de ruwe versie mist ze rond de schapenkoppen nog de zwerm knutten, die blauwtong overbrengen. Kuipers belooft het recht te zetten.
Om zeker te zijn dat de vragen en de teksten aansluiten bij het niveau van de vmbo-doelgroep is aan docenten van het AOC in Leeuwarden gevraagd de cases te beoordelen. ‘Zij kennen ten slotte de mensen voor wie we het maken.’
Een uitgever van lesmateriaal brengt het spel naar verwachting begin volgend jaar op de markt. / WB

Re:ageer