Wetenschap
Nieuws

Vijf vragen over suikervermindering bij Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn zegt het suikergehalte van meer dan honderd producten met 10 tot 40 procent te gaan verlagen. Is dat een goed idee? En welke obstakels zijn er?
Rob Ramaker

Foto credit

Yoghurt, vla, ketchup, toetjes en koekjes. Het is dit soort producten van het Albert Heijn-huismerk dat in de loop van 2016 minder suiker moet gaan bevatten. Eind 2017, zo schat het concern, zouden dan tweehonderdvijftig miljoen suikerklontjes minder geconsumeerd moeten zijn. Vijf vragen over minderen met (toegevoegde) suiker in voeding.

Waarom bevatten voedingsproducten suiker?

De zoete smaak is natuurlijk de voornaamste reden maar ‘suiker is in bijna elk product multifunctioneel’, zegt Miriam Quataert, onderzoeker bij Food & Biobased Research (FBR). Zo beïnvloedt het de structuur en houdbaarheid van producten. Je kunt het er dus niet ongestraft uithalen. ‘Niet alleen de smaak verandert, ook de textuur, geur en knapperigheid.’

Hoe kun je het suikergehalte toch verminderen?

‘De eerste 10 procent is gemakkelijk en kan een bedrijf zelf’, zegt Quataert, ‘maar een vermindering van 30 procent is een grote uitdaging.’ Het is lastig dan twee producten te krijgen waarvan de eigenschappen op elkaar lijken. Om de verschillende functies over te nemen is vaak een mengsel van stoffen nodig, zegt Quataerts collega Ruud van der Sman. Dit kan met trial and error maar bij FBR zoeken de onderzoekers achterliggende design rules. Denk aan één principe om de structuur van bijvoorbeeld koekjes te behouden met minder suiker.

ah.jpg## Foto credit

Vinden consumenten zo’n product met minder suiker even aantrekkelijk?

De acceptatie is het gemakkelijkst, zegt Quataert, wanneer het gaat om een nieuw product. Consumenten vergelijken het suikerarme product dan niet met eerdere ervaringen. Bij de zoutvermindering in brood is de strategie gebruikt de hoeveelheid geleidelijk te verminderen. ‘Consumenten hebben dat helemaal niet doorgehad.’

Is het een goed idee dat Albert Heijn gaat minderen met suiker?

‘Het is een goed streven’, zegt Sander Kersten, hoogleraar Voeding, metabolisme en genomics. Mensen hebben een aangeboren voorkeur voor zoete smaken. En de vele (toegevoegde) suiker in voedingsmiddelen is één van de oorzaken van de obesitasepidemie. Kersten vraagt zich wel af hoe betrokken voedingsbedrijven werkelijk zijn bij de de gezondheid van consumenten. ‘Ze hebben toch een commercieel belang. Wat als er negatieve effecten zijn op de verkoop?’ Hij zou de interne discussies van bedrijven over dit soort afwegingen graag volgen.

Welke opties zijn er verder om de suikerconsumptie terug te dringen?

In Mexico bestaat sinds enige tijd een suikertaks, zegt Kersten. Deze moet vooral de consumptie van frisdranken terugdringen. De hoogleraar vindt het interessant dat naast voedingsproducenten nu een retailer als Albert Heijn zich ook met suikerreductie bezig gaat houden. Albert Heijn bepaalt natuurlijk niet alleen hoe hun huismerk wordt geproduceerd, maar sturen koopgedrag door de indeling van hun winkels. ‘Als jij bij de kassa komt, bepalen zij of daar stroopwafels of kokosmakronen liggen of iets anders.’

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.